Două regiuni din România, ocolite până acum de șosele de mare viteză, vor fi acoperite de șantiere deschise în următoarele luni. Mii de oameni vor fi angajați, iar mai multe contracte de miliarde de lei au fost semnate recent pentru construcția unor autostrăzi și drumuri expres. Doar că în timp ce Bihorul și Sălajul, grație noilor tronsoane, vor fi conectate la rețeaua de mare viteză din țară, Satu Mare, cu cei puțin peste 10 kilometri de drum rapid, va rămâne izolat de aceasta, având în schimb acces mai rapid la autostrăzile din țara vecină.
Rețeaua de transport rutier din România a ajuns în prezent la peste 1.350 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres, cea mai mare parte a lor fiind construite în ultimii 15 ani. În diverse stadii de execuție mai sunt peste 850 de kilometri de șosele de mare viteză, a căror finalizare este estimată până în jurul anului 2030. Realizarea lor ar însemna că, în următorii patru ani, România va depăși 2.000 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres.
Alți peste 500 de kilometri sunt în faza de licitare sau planificare. C
ele mai lungi autostrăzi traversează regiunile de sud-est, centru și vest ale României.
În următoarele luni, este așteptată deschiderea mai multor șantiere de autostrăzi și drumuri de mare viteză, după ce statul român a atribuit contractele de proiectare și execuție. Printre cele mai importante tronsoane sunt și cele din nord-vestul țării, regiune care a fost ocolită până acum de investițiile în infrastructura rutieră.
La finalul verii 2025 au început lucrările la cei 28,5 kilometri de autostradă dintre localitățile Chiribiș și Biharia, în județul Bihor, un segment al Autostrăzii Transilvania (A3) care va completa traseul Suplacu de Barcău – Borș, cu o lungime totală de aproximativ 60 de kilometri. Lucrările au termen de finalizare în anul 2027. Acest segment de autostradă completează tronsonul Suplacu de Barcău – Chiribiș, aflat deja în execuție, cu termen de finalizare în 2026. La celălalt capăt al secțiunii Chiribiș - Biharia, traseul este continuat de tronsonul Biharia – Vama Borș, deja finalizat, și de 13 kilometri din Drumul Expres DEx16 Arad – Oradea, până în municipiul Oradea.
După finalizarea lucrărilor la autostrada dintre Suplacu de Barcău și Biharia, județul Sălaj va fi conectat prin autostradă de Oradea și de Ungaria (prin Vama Borș II).
Recent au fost semnate și contractele de execuție pentru cele trei tronsoane ale DEx16, cu o lungime totală de 120 de kilometri, între Arad și Oradea.
În timp ce Bihorul și Sălajul devin astfel conectate la rețeaua națională de autostrăzi, Satu Mare figurează și el pe harta drumurilor rapide, după semnarea contractului pentru Satu Mare - Oar. Doar că tronsonul de puțin peste 10 kilometri reprezintă doar 3% din așa-numita Autostradă a Nordului, care ar fi urmat să lege județele Satu Mare, Maramureș, Bistrița-Năsăud, Suceava și Botoșani, adică să ofere acces la drumuri rapide pentru peste două milioane de locuitori din nordul țării.
Și cu toate că autostrada a fost inclusă în Masterplanul de Transporturi, autoritățile nu s-au mai grăbit cu proiecte pentru restul tronsoanelor. Dacă Satu Mare pare izolat pe hartă cu viitorul drum expres, față de autostrăzile naționale, accesul sătmărenilor va fi mai rapid către vest, via Ungaria.
Iar asta pentru că autoritățile din țara vecină s-au grăbit să construiască M49, drumul care va ajunge la Oar, de partea maghiară. Mai mult, potrivit presei locale, constructorul chiar a grăbit lucrările în această toamnă, în speranța că va reuși să termine cât mai mult din proiect, înainte de sosirea iernii. Sătmărenii care au vizitat țara vecină chiar au putut circula, la începutul lunii septembrie, pe un tronson din M49, vorbim de câțiva kilometri deschiși temporar, pentru realizarea legăturilor cu drumurile naționale.
În ceea ce privește legăturile cu rețeaua națională de mare viteză, atât autoritățile din Satu Mare cât și cele din Maramureș au argumentat faptul că ambele județe pierd oportunități economice importante din cauza lipsei accesului către autostrăzi.
