Ungaria a renunțat la plafonarea prețului la carburanți. Compania MOL a transmis că „situația este critică”
Guvernul Ungariei a renunțat la plafonarea prețului carburanților pe fondul crizei provocate de lipsa importurilor și panică în rândul șoferilor. Compania MOL a transmis că „situația este critică”, iar șeful de cabinet al prim-ministrului Viktor Orban a declarat, marți, că Executivul de la Budapesta a fost nevoit să renunțe la plafon și a arătat cu degetul spre sancțiunile impuse la țiței.
Deși specialiștii avertizau că plafonarea prețului ar putea duce la criză, potrivit MTI, Gergely Gulyás, şeful de cabinet al premierului Orban, a arătat cu degetul spre sancțiunile impuse de Bruxelles, spunând că din cauza acestora nu mai poate fi asigurat preţul de 480 de forinţi pe litru pentru cetăţenii maghiari, titrează
Gergely Gulyás a arătat că în ultimele zile, intrarea în vigoare a sancţiunilor a provocat probleme în aprovizionarea cu carburanţi a Ungariei.
Luni, printr-o scrisoare, compania Mol a informat ministrul Energiei că fără importuri nu poate rezolva problema aprovizionării cu carburanţi a ţării, a adăugat oficialul.
Zsolt Hernádi, preşedintele-director general al Mol, a declarat că zilele trecute un sfert din benzinăriile din Ungaria şi-au epuizat stocul. De când există Mol, aşa ceva nu s-a mai întâmplat, a spus Hernádi.
Potrivit şefului companiei, anul acesta, Mol a vândut 2,2 miliarde de litri de carburanţi, faţă de 1,5 miliarde de litri tot anul trecut. În ultimele şapte zile au vândut peste 50 de milioane de litri de carburanţi, ceea ce înseamnă o creştere de 60% faţă de volumul din anul precedent.
În ceea ce priveşte benzina, vânzările din ultimele zile au fost aproape duble faţă de anul precedent, şi de două ori şi jumătate mai multe decât cele din 2020.
Săptămâna trecută au fost deserviţi 2,2 milioane de clienţi, ceea ce corespunde unei perioade de vârf în turism, a explicat Hernádi, adăugând că în comerţul en gros nu a fost posibilă deservirea a 871 de comenzi.
Cererea a crescut vertiginos, consumatorii şi-au făcut provizii, s-a creat un fel de panică. Atât a rezistat Mol, declarat preşedintele-director general.
Zsolt Hernádi a subliniat că sistemul de plafonare a preţurilor de către stat a durat mai bine de un an, iar Mol a făcut tot posibilul pentru a asigura aprovizionarea. Camioanele au circulat zi şi noapte, dar nu se poate face mai mult de atât, a spus preşedintele-director general al Mol.
Zsolt Hernádi a avertizat că faţă de efectul întârziat al sancţiunilor deja introduse de de Bruxelles, noile sancţiuni care vor intra în vigoare la data de 5 februarie vor crea o nouă situaţie critică: din luna februarie, de pe piaţa europeană va lipsi motorina de 10%, care este importată din Rusia, a subliniat preşedintele-director general.
Acest lucru va cauza probleme mari şi în statele vecine, deoarece două treimi din producţia rafinăriei de la Bratislava mergea la export şi provenea din petrol rusesc, care va fi supus sancţiunilor, a explicat el.
Trebuie să ne pregătim pentru implementarea soluţiilor alternative în situaţia în care vor exista întreruperi în livrările de pe Conducta Prieteniei, a arătat Hernádi.
Din acest motiv, importurile trebuie restabilite, iar stocurile trebuie umplute, a subliniat el, adăugând că măsurile trebuie luate astăzi pentru ca la începutul anului următor, în Ungaria să existe o piaţă a carburanţilor stabilă, susţinută şi din importuri, iar ţara să aibă stocuri semnificativ mai mari, a explicat Hernádi. Nu este bine dacă ceva este scump, însă lipsa unui produs este şi mai gravă, a spus liderul Mol.