Trenuri mai rapide spre și dinspre Satu Mare. Investiție de sute de milioane de euro
În urma prioritizării realizate de Ministerul Transporturilor a fost stabilită o ierarhizare a mai multor proiecte de investiții pe calea ferată. Pe lista investițiilor se află și reînnoirea traseului Oradea – Satu Mare – Baia Mare – Dej, un proiect care înseamnă o investiție de peste 670 de milioane de euro, titrează jurnalul Făclia.
Pe lângă investițiile în rețeaua feroviară primară, pe lista de priorități a ministerului Transporturilor se află și proiecte pentru rețeaua feroviară secundară, care are funcție de complementaritate cu rețeaua primară, dar și de asigurare a legăturilor între aceasta și rețeaua terțiară și asigură conectivitatea unor zone economice importante.
Iar pe lista cu proiecte se află și o legătură extrem de importantă pentru județul nostru. Este vorba despre lucrările de reînnoire pe traseul Oradea – Satu Mare – Baia Mare – Dej, pe o lungime de 326 km, costul estimat cu TVA fiind de 675,7 milioane euro.
Traseul este considerat o axă feroviară importantă în partea de vest a țării, cu potențial de dezvoltarea a traficului de călători și de marfă.
Tot pe lista de priorități se află și proiectul care prevede realizarea unei conexiuni de mare viteză cu capitala Ungariei.
Legătura feroviară de mare viteză sau cu viteză sporită (superioară vitezei de 200 km/h) ar urma să conecteze zona Constanța / Port Constanța cu capitala României, cu Budapesta și implicit cu rețeaua europeană de cale ferată modernă.
O analiză a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii arată că un aliniament sustenabil economic și social pentru dezvoltarea unei căi ferate de mare viteză este pe traseul București – Pitești – Curtea de Argeș – Sibiu – Mediaș – (Tg. Mureș) – Cluj-Napoca – Zalău – Oradea – Episcopia Bihor, cu o lungime de aproximativ 590 km și un cost estimat de aproximativ 17 miliarde euro.
O altă abordare prevede un aliniament hibrid, ce include secțiuni modernizate la nivelul 160 km/h pentru o parte a traseului (traversări montane, culoare existente), respectiv aliniament nou cu viteză de peste 200 km/h pe anumite porțiuni ale traseului.
Eficiența acestort abordări ar urma să fie prezentate într-un studiu de fezabilitate, al cărui cost estimat este de142 milioane euro, cu TVA.