TOP. Firmele 100% sătmărene care se luptă cu giganții mondiali din industria alimentară
Unicarm, Barta Ati sau Santec sunt câteva dintre cele mai importante afaceri antreprenoriale din comerţul alimentar local din județul Satu Mare. Cel mai mare actor din nord-vestul României este Unicarm, din județul Satu Mare, cu un nivel al vânzărilor de aproape 1 miliard de lei, însă pe aceeaşi entitate juridică sunt operate şi producţia şi retailul. Nu există date recente privind mixul între cele două, informează zf.ro
În funcție de cifra de afaceri, topul arată în felul următor:
- Unicarm – 965 milioane lei
- Barta Ati – 180 milioane lei
- Santec – 138 milioane lei
În România, în prezent, sunt peste 400 de companii antreprenoriale care operează reţele de magazine care se bat cu marile lanţuri, acestea adunând împreună mai bine de 2.000 de supermarketuri autohtone sub branduri. Ele se adaugă celor circa 42.000 de mici magazine independente ce alcătuiesc comerţul tradiţional, conform unei analize a companiei de cercetare de piaţă RetailZoom şi a companiei KeysFin, furnizor de soluţii de business information. Tot comerţul alimentar local, una dintre cele mai importante pieţe din economie, este estimat la 140-150 mld. lei (28-30 mld. euro) anual.
La total, cu circa 70% contribuie cele mai mari nouă reţele din România, mai exact reţelele internaţionale de comerţ modern. E vorba de lanţurile de hipermarketuri, supermarketuri, magazine de discount, proximitate modernă sau cash&carry. Cu doar 4.500 de magazine, ele adună vânzări de circa 100 mld. lei anual. Iar businessul lor şi totodată forţa lor cresc constant.
Totuşi, în umbra lor, în cele mai bine de trei decenii de capitalism, s-au dezvoltat şi o serie de reţele controlate de antreprenori locali. Unele au câteva magazine, altele au zeci. Sunt şi unele – puţine, e adevărat – care au atins pragul de 100 de unităţi.