”Taxiul cu girofar”. Cele mai aberante solicitări la 112 în județul Satu Mare
Mai bine de jumătate din apelurile primite la numărul unic de urgență 112 sunt false, spun datele Serviciului de Telecomunicații Speciale. Din cele 16.212 apeluri înregistrate la nivelul județului Satu Mare, 9.325 adică 57,52% au fost apeluri false în timp ce 6,822 au fost reale.
Potrivit raportului STS, cele mai multe apluri au fost transferate către Serviciul de Ambulanță, peste 4.700 de apeluri. 1.115 au fost transferate către Inspectoratul de Poliție iar 761 către Inspectoratul pentru Situații de Urgență.
Printre cele mai aberante solicitări de ”urgență” se numără durerile de măsea, de cap, stomac sau simplele sângerări, care nu sunt urmate de situații care să le pună viața oamenilor în pericol.
Cei care sună fără a avea o urgenţă se interesează despre evenimente care se petrec în localitatea lor, adresează injurii operatoarelor, râd, pun muzică sau nu vorbesc. De asemenea, unele persoane solicită informaţii despre numere de telefon, sfaturi medicale şi cer legătura cu diverse instituţii sau persoane publice! Și vorbim despre sute de astfel de cazuri doar în județul Satu Mare!
Cele mai aberante situații sunt cele ale unor persoane din comunitățuile rău-famate din mediul rural, care pentru a ajunge în municipiul Satu Mare simulează o situație de criză. Acestea ajung la Unitatea de Primire Urgențe, după care se însănătoșesc într-un mod demn de un miracol Dumnezeiesc!
Problema apelurilor false este una națională, spune cei de la STS. Din peste un milion de apeluri realizate la nivel național, 53,97% au fost apeluri false, cele mai multe dintre ele întregistrate în județele Gorj, Mureș și Covasna, unde numărul apelurilor false au trecut de 60%.
Anul trecut, numărul unic de urgență a fost apleat de 14.600.440 de ori la nivel național iar peste opt milioane de apluri au fost false. Cele mai multe sancţiuni au fost aplicate în Teleorman, Bucureşti şi Prahova, arată un comunicat al Serviciului Român de Telecomunicații.
STS mai precizează și că s-au făcut progrese în ceea ce privește scăderea numărului de apeluri false. În urma campaniilor de educare şi informare desfăşurate de către Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, numărul de apeluri false a scăzut în ultimii ani cu aproximativ 30%, România situându-se la același nivel acum cu alte state din Uniunea Europeană.
Numărul unic pentru apeluri de urgenţă 112 trebuie folosit doar atunci cînd este necesară intervenţia agenţiilor specializate de urgenţă, pentru asigurarea asistenţei imediate în situaţii în care este periclitată viaţa, integritatea ori sănătatea cetăţeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul.
Apelarea abuzivă a numărului unic pentru apeluri de urgenţă 112 sau transmiterea de mesaje false la numărul 113 constituie contravenţii iar faptele sunt sancţionate cu amendă de la 500 la 1000 de lei.