SUTE de mopede sunt înmatriculate DUBIOS în mediul rural. Un fenomen REAL
Ce se întâmplă prin mediul rural contravine, nu de puţine ori, legii. De exemplu, încălcând flaragrant Codul Rutier, unele primării de comune din judeţ înmatriculează în mod cel puțin dubios mopede sau tractoare. Astfel, autorităţile comunale eliberează certificatul de înmatriculare doar pe baza unui simplu contract de vânzare-cumpărare sau a unei simple facturi prin care să facă dovada achiziţiei. Se ajunge astfel ca sute de mopede să fie înmatriculate dubios la Satu Mare.
Asta, deşi legea prevede clar că înmatricularea mopedelor sau a tractoarelor nu se poate face decât în prezenţa cărţii tehnice sau, în lipsa acestuia, a unui document prin care să se facă dovada faptului că vehicului a fost omologat din punct de vedere tehnic de către Registrul Auto Român.
Observând acest lucru, sute de orăşeni s-au îndreptat spre sate pentru a-şi înmatricula mopedele achiziţionate pe căi dubioase, fără carte tehnică. Această tendinţă se reflectă în numărul foarte mare de mopede înmatriculate în mediul rural, acolo unde braţul „scurtat” al legii se pare că nu mai ajunge.
Deşi în mod normal capacităţile tehnice ale unui moped nu pot genera viteze superioare pragului de 50 de km la oră, majoritatea vehiculelor au suferit modificări astfel încât acestea pot atinge lejer viteze de de aproape 100 de km la oră. Teoretic, mopedele sunt vehicule cu o capacitate cilindrică de maxim 50 de cm cubi, capabile de o viteză maximă de 50 de km la oră. Practic, însă, datorită evoluţiei tehnice, singurul lucru care împiedică aceste mopede să atingă viteze apropiate de o sută de km la oră este un simplu limitator de viteză, uşor de dezactivat.
În aceste condiţii, folosirea lor de către persoane neiniţiate şi care habar nu au de disciplina în trafic poate deveni periculoasă. Şi este, probabil, ilegală. Adevărul este că motoretele pot avea şi capacitate de 250 cm cubi şi pot da randament mai ceva ca o maşină, pot fi mai performante decât unele vehicule pe patru roţi la acceleraţie şi viteză, fără ca acest lucru să fie observat de cineva. Poliţiştii nu sunt ingineri auto ca să facă diferenţa între un tip sau altul de moped.
Mai mult, dacă maşinile au nevoie de ITP, posesorilor de mopede nu le trebuie aşa ceva şi ne îndoim că mulţi dintre ei ştiu exact care este starea tehnică a „bidiviului” pe care încalecă zilnic. Motoretele sunt, se pare, înmatriculate de Primărie, pot fi relativ uşor aduse de peste graniţă, pot fi conduse de tineri sau adulţi, aproape la fel ca banalele biciclete.
Numărul deja crescut de accidente în care au fost implicaţi conducătorii de motorete ar trebui să dea cuiva de gândit. Cu zgomotul şi distracţia ne mai descurcăm noi cumva, dar cu pierderea unor vieţi omeneşti nu prea avem dreptul să ne jucăm.
Cam în mod similar se înregistrează și unele utilaje de construcții care, conform codului rutier, nu au ce căuta pe drumul public, decât pe treiler!, dar totuși umblă nestingherite pe drumurile noastre, total neechipate pentru a fi conduse pe drumurile publice!
View CommentMiliția ori doarme, ori ia comisioane grase să nu facă controale!
” Poliţiştii nu sunt ingineri auto ca să facă diferenţa între un tip sau altul de moped.” Garcea nu stie , dar unul cu cap se pune pe moped ,da maneta la maxim si vede in 200 metrii daca merge cu 50 sau mai mult……simplu !
View Comment