SURSE. Cine și cum a dat de urma primarului fugar Cherecheș, scăpat prin Vama Petea
Mulți viteji după război, spune un proverb românesc. După prinderea primarului fugar al municipiului Baia Mare, Cătălin Cherecheș, în Germania, au început să curgă și laudele dinspre diferitele instituții din cadrul Ministerului Afacerilor Interne. ÎN REALITATE, TOTUL A FOST UN LUNG ȘIR DE GAFE ȘI INCOMPETENȚĂ, și doar inspirația unor angajați din cadrul Poliției de Frontieră Satu Mare a dus la depistarea fugarului Cherecheș în Ungaria. Care a și fost punctul de plecare în identificarea și reținerea edilului șef călător…
DE UNDE A ÎNCEPUT TOTUL. Cătălin Cherecheș a trecut granița în Ungaria vineri, 24 noiembrie 2023, la ora 07:49, prin vama Petea, județul Satu Mare. Primarul din Baia Mare a ieșit din țară cu doar câteva ore înainte ca judecătorii să-l condamne definitiv la 5 ani de închisoare pentru luare de mită. Reporterii PresaSM au stat de vorbă cu mai multe surse avizate și au reușit să pună cap la cap întreaga poveste. Dar vom încerca să redăm esența…
Primarul fugar a ajuns în municipiul Satu Mare cu un taximetrist din Baia Mare pe care îl știa de mai mulți ani. De pe Drumul Botizului, din municipiul Satu Mare, primarul fugar a luat un taxi care a pornit spre PTF Petea pe varianta de ocolire a municipiului Satu Mare (este interesantă alegerea acestui traseu, știindu-se faptul că pe centura municipiului Satu Mare nu există camere de supraveghere). După ce a ieșit prin Vama Petea, timp de mai multe ore, nicio autoritate a statului român nu a cunoscut acest lucru.
O MUNCĂ TITANICĂ DE VERIFICARE. În după-amiaza zilei de vineri (după ora 17.00), reprezentanții Poliție de Frontieră Satu Mare au început verificări pentru a obține orice indiciu referitor la posibila trecere a lui Cherecheș prin PTF Petea (la fel s-a procedat sau ar fi trebuit să se procedeze și în alte PTF-uri). Munca a fost îngreunată de faptul că polițiștii de frontieră români realizează controlul pe partea statului maghiar și nu au voie să dețină mijloace de filmare/fotografiere.
Astfel că au fost nevoiți să verifice în baza de date scriptică – prin eliminare – fiecare mașină care a tranzitat PTF Petea. Așa au ajuns la taximetrul din municipiul Satu Mare. Când au verificat informațiile din baza de date a reieșit că în mașină se aflau două persoane. Taximetristul – care figurează cu domiciliul pe o stradă din municipiul Satu Mare, dar în realitate locuia într-o altă zonă (bazele de date ale Poliției Române sunt lacunare, să nu folosim un termen mai drastic). Pasagerul din dreapta figura în baza de date ca fiind un medic român, stabilit în Germania (actul de identitate aparține verișorului primar al primarului fugar, existând și o asemănare fizică evidentă).
La o analiză mai atentă și la insistențele unui ofițer inspirat, s-a observat că – exceptând ziua de vineri, 24 noiembrie 2023 – medicul respectiv a intrat și ieșit din România doar prin Aeroportul Internațional din Cluj-Napoca. Apoi, anchetatorii au verificat pagina de socializare al medicului respectiv și au observat că printre FOARTE PUȚINII prieteni se afla și primarul fugar Cherecheș. I-a frapat pe anchetatori asemănarea dintre cele două persoane. Acesta a fost momentul în care s-a pornit în identificarea taximetristului din Satu Mare, găsit la domiciliul său din afara municipiului Satu Mare, nu la cel care figura în baza de date ale Poliției Române.
COLABORARE INTER-INSTITUȚIONATĂ LA MODUL ZERO BARAT. În paralel, reprezentanții Poliției de Frontieră au cerut sprijin din partea altor structuri ale Ministerului Afacerilor Interne, dar s-au lovit de un refuz de neînțeles (aici ar trebui să facă lumină conducerea Poliției Române). Folosindu-se de surse/pârghii informative, polițiștii de frontieră au aflat că primarul Cherecheș a intrat cu taximetrul în Budapesta, obținând și imagini video în acest sens. Doar că la întoarcere, de pe imaginile surprinse de camerele de supraveghere reiese că în taximetru se mai afla doar taximetristul. Acesta a fost momentul în care s-a stabilit de către anchetatori că primarul fugar se află în Budapesta. Iar informația a fost raportată pe linie ierarhică către conducerea Ministerului Afacerilor Interne.
”BRAVII” POLIȚIȘTI AU PRIMIT MURĂ-N GURĂ. După ce a ajuns în capitala Ungariei, Cătălin Cherecheș a căutat un magazin de telefonie mobilă. De acolo a achiziționat câteva cartele telefonice GSM. Dar a făcut greșeala să își activeze telefonul personal, iar acesta a fost momentul în care Cherecheș a fost localizat punctual în Budapesta, în zona Operei. Aici, Cherecheș l-a rugat pe un barman să îi comande un taxi, plătind cash 1.400 de euro până în Germania, zona Ulm. Ulterior, taximetristul maghiar a fost cel care a dat în continuare date vitale pentru polițiștii maghiari și români. Astfel încât – într-un final – să fie prins în Ausburg, în cursul zilei de marți, 28 noiembrie 2023, în zona gării din Augsburg.
Rămân câteva întrebări fără răspuns:
1. De ce a ales primarul fugar Cherecheș să treacă tocmai la schimbul de ture? Avea informații că cel mai EVAZIV control la frontieră se realizează tocmai la schimbul turelor? De exemplu, polițistul de frontieră maghiar nici nu ar fi implementat documentele de călătorie ale celor doi în baza de date, grăbindu-se să iasă din serviciu. Dacă polițistul de frontieră român – care l-a și scăpat – nu ar fi implementat documentul în bazele de date ale Poliției de Frontieră, poate nici acum nu ar fi fost identificat.
2. Vineri, 24 noiembrie 2023, în jurul orei 11.00 (la 4 ore de la fuga lui Cherecheș) prin PTF Petea a trecut un AUDI care i-a dus bagajele primarului fugar. Taximetrul și AUDI-ul au făcut joncțiunea pe un drum național din Ungaria, evitând astfel autostrada și camerele de supraveghere. Acolo s-ar fi făcut transferul unor bagaje. Astfel, se conturează ipoteza unui plan bine pus la punct. Dar oare au fost identificați toți pionii, au existat complici în rândul polițiștilor de frontieră?!
3. Anumite structuri dețineau informația – din mediul informativ (aparent din rândul complicilor edilului fugar) – că primarul Cherecheș ar fi fugit prin PTF Petea, dar indiciile nu ar fi fost furnizate și Poliției de Frontieră, respectiv Poliției Române, acestea scurgându-se, în schimb, într-o parte a mass media. Este un scurt circuit instituțional sau un act intenționat de sabotare/luptă între instituțiile de forță ale statului român?! Informația a fost furnizată unui alt beneficiar legal?! Dacă da, atunci acel beneficiar a întreprins măsuri?! Dacă nu, va răspunde cineva?!