Supraacciza la carburanți, eliminată în Comisie. Vor scădea sau nu prețurile la pompă?
Comisia de buget din Camera Deputaților a decis, printre altele, eliminarea supraaccizei la carburanți. Anunțul a fost făcut de parlamentarul PNL Robert Sighiartău, cel care a și susținut petiția pentru eliminarea taxei. Pentru ca eliminarea să fie aplicată este nevoie de un vot în plenul Camerei Deputaților.
Deputatul PNL Robert Sighiartău a anunțat eliminarea supraaccizei la carburanți, prin vot, în cadrul Comisiei pentru buget, finanțe și bănci a Camerei Deputaților. Alături de supraacciză a fost eliminată și supraimpozitarea contractelor part-time.
„Am înregistrat o primă mare victorie în Comisia pentru buget, finanțe și bănci a Camerei Deputaților: Supraacciza la carburanți și supraimpozitarea contractelor part-time au fost eliminate!”, a precizat liberalul care a și susținut petiția care solicita desființarea taxei.
Pentru ca ea să fie operațională, este nevoie de votul majorității parlamentarilor în plenul Camerei Deputaților, dar liberalul precizează că este sigur de faptul că propunerea va găsi susținători printre colegii parlamentari.
„Urmează bătălia și votul final în plenul Camerei. Sunt sigur că vom fi victorioși și acolo. Românii trebuie să scape de supraacciza oneroasă la carburanți și de supraimpozitarea muncii part-time. Ar fi unele dintre cele mai bune vești de sărbătorile de iarnă”, mai spune deputatul.
Rămâne de văzut dacă eliminarea va fi votată în plenul Camerei Deputaților și dacă, odată înlăturată taxa, prețul de la pompe va și scădea.
Complicata istorie a supraaccizei. Au scăzut sau nu prețurile?
Guvernul Ponta a introdus pentru prima dată supraacciza la carburanți argumentând atunci că banii încasați vor merge către construcția de autostrăzi.
Un an mai târziu, fostul premier recunoștea că introducerea supraaccizei nu a fost o decizie bună. Nu creșterea prețurilor a fost motivul pentru care Ponta a considerat introducerea taxei un proiect ineficient, ci faptul că banii colectați nu au dus la deblocarea situației din infrastructură.
„Nu a fost un proiect bun, pentru că nu am reușit să deblocăm procedurile și să investim efectiv banii”, spunea un an mai târziu Victor Ponta.
Supraacciza a fost eliminată la începutul lui 2017, dar reintrodusă din toamnă. Atunci s-a luat decizia unei introduceri în două etape.
Începând cu 15 septembrie, când prețul la toate categoriile de combustibili a crescut cu 0,16 lei pe litru, și din 1 octombrie, când s-a aplicat o nouă majorare. Premierul Mihai Tudose declara că deși a fost eliminată la începutul anului supraacciza, prețul la pompe tot nu a scăzut. Atunci, o serie de documente publicate de cei de la Capital arătau că, din contră, au fost operate scăderi ale prețurilor la pompă.
Eliminarea supraaccizei în 2017 a coincis și cu o scădere a TVA.
Tot liberalii au fost cei care au și făcut în această toamnă o interpelare cu privire la banii colectați din supraacciză. Într-un răspuns dat la începutul lunii noiembrie, ministerul preciza că s-au colectat, începând cu 2017, peste un miliard de euro.
„5.848,9 milioane lei este suma colectată prin introducerea supraaccizei la carburanți, din septembrie 2017 și până în prezent”, anunța deputatul liberal Florin Roman, cel care depusese interpelarea.
Cum argumentul principal pentru introducerea supraaccizei a ținut de finanțarea proiectelor mari de infrastructură rapidă, parlamentarul a dorit să știe și modul în care au fost utilizați banii. Ministerul de Finanțe nu a făcut precizări în acest sens în răspunsul oferit. Banii au mers către bugetul general.
”Din banii colectați pentru supraacciză s-ar fi putut construi circa 80 de km de autostradă. […] Așadar, banii din supraacciza au mers în bugetul general din care s-au plătit salarii si pensii nesustenabile, doar pentru ca PSD să se poată lăuda că “a dat și alții au tăiat”, a precizat la începutul lunii noiembrie deputatul liberal Florin Roman.