Se anunță o revoluție în transportul interjudețean. Marile firme reacționează
Se anunță o “revoluție” în transportul interjudețean. Ministrul Șova a participat la dezbaterile care ar pune capăt exclusivităților. Autoritățile spun că pasagerii ar fi ai bine serviți de o piață liberalizată. De celaltă parte, transportatorii acuză ministerul că pune în pericol “transport organizat, sigur şi prestabilit”.
Mai mulți transportatori vor putea solicita efectuarea de curse interjudețene dacă ordinul ministrului care modifică reglementările va intra în vigoare. Dezbateri în acest sens au loc la ministerul Transporturilor. Lucian Șova a declarat că acceptă orice propuneri, mai puțin cele care vor să limiteze stoparea exclusivităților. Ministrul a precizat anterior că în țară tot aceleași peste 300 de firme furnizează servicii de transport interjudețean și consideră că liberalizarea va duce la îmbunătățirea condițiilor pentru pasageri.
„Cred că un lucru este clar: exclusivitatea nu mai poate continua,” a spus ministrul.
Datele MT citate de Șova arată că la nivel național doar 325 de firme sunt autorizate să facă transport între județe, iar principala problemă reclamată de ministru ține de vechimea parcului auto care este, potrivit mediei calculate de MT, din 2009.
De cealaltă parte, transportatorii, asociațiile și sindicatele care îi reprezintă, protestează și spun că măsurile de liberalizare vor pune în pericol “transportul organizat, sigur și organizat.”
Potrivit Autorității Rutiere Române, care reglementează transportul interjudețean, ultimele date cu privire la transportatorii care sunt autorizați pentru a transporta pasageri arată 561 de firme.
Transportul interjudețean și probleme reclamate
Nouă firme din Satu Mare apar pe lista ARR, în timp ce județul vecin, Maramureș, are înregistrate 14 firme. 20 de firme sunt înregistrate la Bihor și 6 în Sălaj. Din Cluj, în evidențele ARR, sunt 14 firme.
Sătmărenii au și ei motivele lor pentru care sunt nemulțumiți de transportul interjudețean. Confortul, aglomerația și șoferii uneori imprudenți sunt principalele probleme reclamate. În acest sens, din perspectiva călătorilor, reclamațiile sunt similare cu cele întâlnite și în cazul transportului intrajudețean.
Modificările, speră ministerul, va aduce mai multe firme pe piață iar. Prin competiției, pasagerii ar putea fi primii câștigați.
„Cred că cel puţin din punct de vedere teoretic nimeni nu poate contrazice ideea că o concurenţă liberă, un liber acces la piaţă poate fi reglementat şi prin aceea ca oricine, oricând, să poată să solicite efectuarea unui transport prin curse regulate de pasageri interjudeţean,” spune ministrul.
Transportatorii reclamă că orice investiție într-un parc auto este una care trebuie gândită pe termen lung având în vedere costurile. În plus, liberalizare unei piețe, indiferent de domeniu, nu înseamnă neapărat condiții mai bune și mai sigure pentru pasageri, au precizat în cadrul protestelor reprezentanți ai firmelor de transport.