Sătmăreanul Mani Gyenes a fost primit azi de sute de fani și colegi la sediul firmei Autonet din municipiul Satu Mare. Alături de patronul Mihai Lieb și managerul Csehi Arpad, colegii de servici i-au pregătit lui Mani un tort special.
Mani le-a povestit colegilor și fanilor peripețiile extrem de spectaculoase prin care a trecut la Dakar, atât în Argentina, Bolivia sau Paraguay. Mani a spus că încă din prima zi a trebuit să parcurgă peste o mie de kilometri doar pentru a-și ridica motocicleta.
”Normal, startul a fost în Paraguay, nu în Buenos Aires, dar eu a trebuit să merg în Buenos Aires să ridic motocicleta și mașina de asistență, iar de acolo să mai mergem 1.200 de kilometri până în Asuncion, în capitala Paraguay-ului. Acolo au fost verificările tehnice și administrative. Pe 2 ianuarie a fost startul”, a spus Mani.
Sătmăreanul a povestit cu lux de amănunte și episodul în care a fost depunctat, moment care nu a fost unul tocmai corect.
”După prima zi a început adevăratul Dakar. Deja după prima probă specială am trecut deja în Argentina. Aici deja știam ce mă așteaptă. A fost totul bine, până am trecut în Bolivia, chiar până la graniță. (…) Eu am înțeles greșit la ședința de seară că o să fie o alimentare între Argentina și Bolivia, acolo am avut o neutralizare de un kilometru. (…) Am depus o contestație, normal cei de la Honda, că de acolo a pornit toată discuția. De fapt Barreda (Joan Baredda, n.red.) a ieșit din traseu, căci la un kilometru era o stație de alimentare. Cum l-a văzut cineva l-a și fotografiat pe Baredda, iar seara au depus o contestație împotriva lui că a ieșit din traseu și să îi dea o penalizare. El a luat o oră penalizare. (…) După aceea, cei de la Honda au cerut să li se verifice GPS-ul primilor 20 de piloți. Eu nu eram în top 20, dar după ce i-au penalizat pe ei, eu eram deja pe locul 18. După trei zile m-au verificat și pe mine și nu a fost un lcuru corect. Trebuiau să se verifice doar primii 20 din ziua respectivă. Eu și încă unul din Slovacia am luat o oră de penalizare”, a mai spus Mani.
Mani nu a uitat și de colegii săi, care și-au dovedit experiența și priceperea tehnică, pregătind motocicleta pentru concurs.
”Anul acesta echipa a făcut o treabă minunată. Le mulțumesc băieților Szabi și Loți, care în fiecare zi mi-au făcut motocicleta și mi-au pregătit-o. (…) Anul acesta a fost mult mai greu și pentru ei din cauza vremii”, a conchis Mani.
Sătmăreanul s-a plâns de organizarea care a lăsat, totuși, de dorit.
“Nu a fost cel mai bun Dakar în privinţa organizării. Organizatorii au vrut să ne ducă neapărat în La Paz, capitala Boliviei, dar cum a fost foarte multă ploaie, drumul până în La Paz şi înapoi, aproape 2.000 de km, am fost nevoiţi să îl facem pe asfalt, şi asta multora dintre motociclişti nu le-a plăcut. Cei din maşini nu cred că simt acea schimbare de vreme şi acel frig. Ei nu au probleme, dar noi pe motocicletă, să mergi în ploaie, la 3 grade, sute de km, nu este chiar plăcut, fiind la înălţime mare, la 3.000 – 4.000 m, unde este foarte frig. Când am ajuns înapoi în Argentina, de pe o zi pe alta am ajuns la 43 de grade. Acolo deja şi motocicleta s-a comportat mai bine”, a spus Mani Gyenes.
Mani a debutat în Dakar, în urmă cu 10 ani, când lua startul în ediţia 2007, ultima organizată până acum în Africa. Sătmăreanul avea pe atunci 22 de ani şi nu mai navigase niciodată în condiţiile din Africa. A încheiat raliul cu al 46-lea timp (la start au fost 234 de motociclete) şi s-a clasat pe 9 la debutanţi.
Între timp a câştigat raliul de două ori la clasa Maraton în 2011 şi 2015 (la această categorie nu este permisă schimbarea motorului de-a lungul celor două săptămâni de raliu), iar în 2016 avut al 14 lea timp în clasamentul general. Acum este privit de către Amaury Sport Organisation, organizatorul Dakar-ului, şi de către specialiştii în rally-raid drept unul dintre cei mai buni piloţi privaţi din raliu.