Reformele agreate de România cu CE: Reducerea pensiilor speciale, plafonarea salariilor, închiderea unor companii, o nouă rovinietă
Ministrul Investițiilor Europene, Cristian Ghinea, a declarat joi, după ședința de guvern, că Executivul a agreat cu Comisia Europeană reformele pe care le va face în baza Planului Național de Redresare și Reziliență. Ministrul a precizat că „fără reforme substanțiale nu va trece acest plan”, titrează Digi24.
Printre reformele discutate cu executivul european se numără o reformă a pensiilor, care prevede indexarea acestora și reducerea pensiilor speciale, plafonarea anvelopei salariale la stat și limitarea sporurilor, un audit la toate companiile statului și un departament special în subordinea Secretariatului General al Guvernului care să se ocupe de reforma companiilor, inclusiv închiderea celor care nu sunt rentabile, precum și o reformă în domeniul Transporturilor, un nou mod de taxare a traficului și o taxă de mediu pentru a descuraja înmatricularea unor mașini vechi.
„Trebuie să clarificăm nivelul de ambiție al reformelor. Ca să fie și mai clare am scris un document care trece în revistă reformele majore, pe care l-am trimis Comisiei Europene. A fost baza de discuție pentru toate întâlnirile pe care le-am avut. Este o chestiune pe care eu am mai subliniat-o în mai multe rânduri. PNRR este un instrument de reforme. Fără reforme substanțiale nu va trece acest plan și eu cred că această chestiune sensibilă a fost rezolvată”, a declarat ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene.
Acesta a spus că Comisia Europeană a sugerat României să nu depună acum cererile pentru împrumut, în condițiile în care din PNRR sunt alocate 13 miliarde de euro granturi și 16 miliarde de euro împrumuturi, iar România se află deja în procedură de deficit excesiv.
Ministrul spune că a transmis oficialilor europeni că România este pregătită să își asume o reformă reală a sistemului de pensii, a adminstrației publice și a companiilor de stat.
„Reforma pensiilor – elemente care presupun o indexare a pensiilor clară, pe decizii statistice și reducerea pensiilor speciale.
Reforma companiilor de stat – vom avea un proces de audit la toate companiile de stat. Vom elimina acele excepții băgate de PSD ALDE. Vor fi supravegheate de către un departament special de la SGG care va face politica statului. România nu are o politică clară și o entitate care să se ocupe de companiile de stat.
Vom crea această entitatea care va avea indicatori de performanță și un plan de reformă, închiderea acolo unde este cazul și legare a salariilor din conducerea companiilor de stat de obiective de performanță. Trebuie să facem o sursă de a aduce bani la buget, nu o sursă de a se scurge bogăție din averea publică.
Reforma adminsitrației publice – vom avea sporuri limitate și legate de obiective, nu vom mai crește anvelopa salarială la stat.
Pe partea de administrație publică avem prins în PNRR un sistem național de examinare a funcționarilor publici pe modelul Comisiei Europene
Pe partea de justiție, rămânem la obiectivele din MCV și vom adăuga câteva puncte, o nouă strategie anticorupție și o creștere clară a bunurilor confiscate din infracțiuni”, a declarat ministrul Ghinea.
Guvernul are în vedere o strategie clară de reducere a emisiilor din transport, a anunțat ministrul Cristian Ghinea, care a precizat că este gândită și o reformă a modului de taxare transportului.
„Pe partea de Transport: România își asumă o strategie clară de reducere a emisiilor din transport cu 9% până în 2026. Vom avea un sistem de a descuraja înregistrarea mașinilor vechi și de încurajare a mașinilor electrice. Ne-am asumat o țintă clară de pondere a energiilor regenerabile până în 2030. Această țintă este de 34%.
România are nevoie de investiții în infrastructură și eu cred că acest mesaj a fost înțeles. S-a trecut peste reticența inițială.
Trebuie să facem reforme însoțitoare. Gândim o reformă a modului de taxare a transportului. De a încurja transportul pe căi ferate, de a taxa în mod real gradul de utilizare a drumurilor publice.
Se va trece de la o rovinietă fixă la un sistem de taxare în care fiecare plătește în funcție de volumul de marfă și de distanța pe care mută marfă. Primul pas va fi instalarea unor sisteme digitalizate de urmărire a mărfii în România, urmând ca apoi să facem pasul tehnic de taxare”, a precizat