PROIECT. Drum expres între Satu Mare și Baia Mare: 300 milioane euro, fonduri europene
Satu Mare și Maramureș vor să atragă peste 300 de milioane de euro, bani europeni, pentru drumul expres care va lega Baia Mare de Satu Mare și Autostrada M3 din Ungaria. Cele două județe au pus bazele unei Asociații de Dezvoltare care să le permită accesarea de fonduri europene.
Parte a Autostrăzii Nordului, drumul expres, spune președintele CJ Satu Mare, va fi realizat prin atragerea de bani europeni, dar județele vor plăti din banii lor actualizarea studiului de fezabilitate.
„Am făcut primii pași: drumul expres Satu Mare – Baia Mare va fi construit din fonduri europene! Drumul expres va fi parte a Autostrăzii de Nord, făcând legătura dintre Ungaria și România pe traseul Autostrada M3 din Ungaria – Satu Mare – Suceava, incluzând și varianta de ocolire Satu Mare, aflată momentan în construcție. În urma întâlnirii de azi cu președintele Consiliului Județean Maramureș, Ionel Bogdan, am stabilit înființarea unei Asociații de Dezvoltare Intercomunitară. Actul de constituire va fi aprobat de cele două consilii în cursul lunii noiembrie. Cele două administrații vor actualiza studiul de fezabilitate cu fonduri din bugetele proprii, apoi vor depune împreună cererea de finanțare din fonduri europene, în valoare de peste 300 de milioane de euro”, a precizat președintele CJ Satu Mare, Pataki Csaba.
Peste trei milioane de euro va costa actualizarea studiului, a precizat președintele CJ Maramureș, care spune că banii necesari investiției, circa 327 de milioane de euro, vor veni prin Planul Național de Recuperare și Reziliență.
Ionel Bogdan, noul președinte al CJ Maramureș, precizează și faptul că prin noua asociație vor putea fi finanțate și alte proiecte comune ale celor două județe.
„Sunt convins că pe lângă drumul expres vom mai găsi și alte proiecte de colaborare cu Satu Mare și vom putea accesa fonduri europene pentru dezvoltarea celor două județe”, a precizat pe pagina sa de socializare Ionel Bogdan.
Autoritățile locale pot prelua proiectele de infrastructură mare
Cazul de la Satu Mare nu este unul singular. În timp ce CJ Satu Mare anunța realizarea Asociției de Dezvoltare, în județul Bihor, Ilie Bolojan anunțat un parteneriat între Bihor și Arad pentru drumul expres care va lega Oradea de Arad, drum care trebuia construit tot de către CNAIR. La fel se va întâmpla și cu drumul dintre Brașov și Sfântul Gheorghe, preluat și el de administrațiile locale.
Drumul expres Satu Mare – Baia Mare, parte a Autostrăzii Nordului, trebuia gestionat, în mod normal, de cei de la CNAIR, care supervizează investițiile de infrastructură mare. În schimb, prin Ordonanţa de Urgenţă 101/2020, guvernul a dat posbilitatea unităților administrativ-teritoriale de a prelua proiectele de infrastructură de transport de la CNAIR, pentru ca ele să fie gestionate la nivel local. Astfel, au spus guvernanții, se va evita risul dezangajării pentru proiectele din perioada de programare 2014-2020.