Pregătește guvernul închiderea Bolt și Uber? Coaliţia pentru Economia Digitală acuză „interese de grup”
Coaliția pentru Economia Digitală consideră că adoptarea propunerilor din actul normativ pus în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii va duce la închiderea transportului alternativ în România. Această măsură ar lăsa fără venituri peste 50.000 de șoferi și ar obliga cei peste 3 milioane de români care folosesc serviciul să se bazeze exclusiv pe taxiuri, se arată în comunicatul celor de la Coaliția pentru Economia Digitală.
Potrivit unui comunicat al organizaţiei documentul care modifică OUG 49/2019 ignoră avantajele tehnologice, transparenţa şi mediul concurenţial adus de transportul alternativ şi propune transformarea acestui sector într-o simplă copie a unui serviciu de taxi.
Prin prevederile propuse, şoferii care fac transport alternativ trebuie să se constituie în operatori de transport, iar contractele de comodat şi închiriere folosite de peste 90% din şoferii de transport alternativ sunt eliminate, ceea ce ar contrazice însuşi modelul de economie colaborativă pe baza căruia funcţionează transportul alternativ.
„Nu este nicio îndoială că adoptarea acestor prevederi ar duce la dispariţia platformelor de transport alternativ din România. Ne este greu să credem că Guvernul ar putea să accepte aceste solicitări, care nu se referă la crearea unui mediu concurenţial, ci la închiderea unui întreg sector în beneficiul altuia”, a declarat Cătălin Codreanu, preşedintele Coaliţiei pentru Economia Digitală, citat în comunicat.
Modificările de care vorbesc cei de la Coaliția pentru Economia Digitală au fost solicitate de Patronatului Operatorilor de Transport în Regim de Taxi. Proteste ale traximetriștilor au în ultimele luni în mai multe orașe din țară, inclusiv la Satu Mare.
Taximetriștii au ieșit în stradă pentru a denunțat, ceea ce ei spun că este o formă de concurență neloială, din partea platformelor de transport alternativ.
„Dorim modificarea OUG/49 dată în 2019 şi transformată în Legea 204 care discreditează taximetria şi îi avantajează pe cei de la ride-sharing. Este o concurenţă neloială”, a precizat Remus Nedelcu, liderul Patronatului Operatorilor de Transport în Regim de Taxi, care a acuzat guvernul de faptul că ar ține partea „străinilor” de Uber și Bolt.
Printre revendicările taximetriștilor s-au numărat limitarea copiilor conforme, pe criterii similare cu cele aplicate serviciului de taximetrie, având ca rezultat protejarea calităţii vieţii şi aerului; eliminarea posibilităţii de emitere a copiei conforme pentru auto deţinute de operatori cu contract de comodat sau închiriere şi ridicarea pragului de autorizare la vechimea maşinii la 5 ani prima autorizare, maximum 10 ani; interzicerea colantării, sau aplicarea regulamentelor locale cu privire la reclame, pe autoturismele arondate la platformele digitale şi aplicarea de ecusoane pe portierele spate care să conţină datele de identificare ale operatorului; eliminarea „tarifului dinamic” potrivit recomandărilor de la Consiliul Concurenţei cu privire la practicile înşelătoare și respectarea Art. 6 din Legea 204/2019 cu privire la fiscalizarea curselor şi comisioanelor printr-o entitate fiscală înregistrată la ONRC cu Suspendarea avizului tehnic până la intrarea în legalitate.