Pentru al doilea an la rând, scad vânzările telefoanelor mobile. Urmează o reașezare a pieței?
În ultimii ani, atât Apple și Samsung au ridicat constant prețurile telefoanelor lor mobile, mai ales ale flagship-urilor, ajungând la prețuri de peste 1000 de euro în mod obișnuit pentru un smartphone. Anul trecut, Apple iPhone XS Max a ajuns, în SUA, la 1450 de dolari. Samsung Galaxy S10+ costă 1600 de dolari. Drept urmare, marii producători de telefoane mobile s-au lovit de o scădere a vânzărilor și de o reticență a pieței față de constanta creștere a prețurilor (e adevărat, odată cu performanțele device-urilor). A atins piața telefoanelor mobile tavanul? Atât a putut accepta piața cu privire la prețurile smartphone-urilor?
Pe de altă parte, constanta creștere a prețurilor smartphone-urilor produse de Samsung și Apple au permis apariția unor jucători noi pe piață, care au dorit să ofere calitate comparabilă cu cea oferită de cei doi giganți, dar la prețuri mai mici. Parțial, așa se explică succesul Huawei și, la o scară mai mică, OnePlus.
În 2019, vânzările telefoanelor mobile au început să scadă, cu aproape 10% în China și în SUA, două dintre cele mai importante piețe. La nivel mondial, scăderea e de doar 2%, până la 1,4 miliarde de telefoane mobile cumpărate anual. Anul trecut, pentru prima dată în istorie, vânzările de smartphone-uri au scăzut, cu procente între 2 și 4%, iar tendința continuă și în acest an.
Pentru mult timp, se părea că marii producători de telefoane mobile puteau încasa cât voiau pe ultimele lor flagship-uri, dar se pare că s-au lăsat puțin duși de val în 2018. Iar piața a reacționat. Pragul psihologic de 1000 de dolari în SUA, respectiv 1000 de euro în Europa, i-a făcut pe consumatori să reevalueze nevoia de a-și înnoi atât de rapid și atât de des telefoanele mobile, pe cât o făceau în trecut.
iPhone XS – oferte (LINK)
Apple și Samsung au tot crescut prețurile convinși că oamenii vor ecrane mai frumoase, camere mai multe și altele asemenea. „Bling”-ul oferit de producătorii de mobile ar fi trebuit să-i facă pe consumatori să își upgradeze telefoanele într-un ritm mult mai frecvent decât ar fi fost nevoie, dar iată că lucrurile nu stau deloc așa.
După vânzările sub așteptări ale telefoanelor iPhone XS și iPhone XS Max, Apple încearcă să repare „damage”-ul făcut. Apple a început să se axeze pe serviciile de abonare la Apple New Plus și Apple TV Plus pentru a mai acoperi din daune. Deși nu a comunicat nimic oficial, Apple a redus pe tăcute prețurile telefoanelor sale iPhone XS și iPhone XS Max în China, într-un efort de a crește vânzările sub așteptări.
LINK oferte iPhone XS
Declinul vânzărilor de telefoane mobile a început în Europa de Vest, unde scăderea e de 23% în ultimii cinci ani. Încetinirea ritmului impus de producători s-a extins și în țări emergente ca India, unde creșterea continuă, dar într-un ritm mult mai scăzut decât înainte. Vânzările de telefoane mobile au crescut cu doar 5% în India, după ce anul trecut o făcuseră cu 10%.
În urmă cu câțiva ani, se părea că nu e departe anul în care piața smartphone-urilor va depăși bariera de 2 miliarde de unități vândute pe an. Acum, acel vis pare tot mai îndepărtat.
O reașezare a pieței smartphone-urilor poate fi o veste bună pentru consumatori, însă. Poate că Apple, alertată de succesul sub cel preconizat al iPhone XS și iPhone XS Max, și Samsung, după seria Galaxy S10, vor reașeza prețurile în matcă, coborând din nou sub prețul psihologic de 1000 de euro. Huawei reușește să facă asta deocamdată, deși se apropie – și uneori chiar depășește cu anumite modele – și compania chineză de acest prag psihologic.