Pensionari înșelați cu diagnostice inventate. Firmele vindeau aparate ”vindecătoare” la suprapreț
Patru firme și un om de afaceri au încheiat acorduri de recunoaștere a vinovăției cu procurorii din București după ce au admis faptul că au înșelat zeci de pensionari, titrează G4Media. Rețeta după care operau aceste firme era una simplă. Clienții, în mare parte pensionari, erau momiți prin telefon cu anunțuri de consultații gratuite, pentru ca mai apoi, firmele să le pună un „diagnostic” grație aparatelor prin biorezonanță. Odată stabilite „diagnosticele”, firmele vindeau la prețuri de mii de lei dispozitivele care i-ar putea „vindeca”.
Este o înșelătorie întâlnită și în alte județe din țară, dar în decembrie, autoritățile au reușit să pună capăt unei astfel de escrocherii, în București. Nu mai puțin de patru firme și un om de afaceri au încheiat, potrivit jurnaliștilor de la G4Media, un acord de recunoștere a vinovăției. Firmele erau conduse de un om de afaceri din Ungaria, iar în cursul cercetărilor au fost puse sub acuzare și alte persoane.
Inculpații au recunoscut faptul că, între 2018 și 2020, au indus în eroare mai multe zeci de persoane, în mare majoritate pensionari, care erau atrase telefonic într-un așa-zis ”centru de întreținere a sănătății” din București, numit inițial Biosistem, iar, ulterior, Biodiversity. Clienților li se promitea efectuarea unor ”analize medicale gratuite” din care urmau să afle eventualele afecțiuni de care suferă doar prin simplul contact al mâinii cu un aparat de testare prin biorezonanță produs în China.
Aceste firme reușesc de multe ori să eludeze legea prin faptul că „analizele” efectuate erau prezentate drept valori de referință, fără a avea pretenția unui diagnostic, în timp ce patronul firmei declara în 2020, când au avut loc perchezițiile, că se ocupă de prevenţie şi nu de vindecare. A arătat atunci cu degetul spre angajați, despre care spune că s-ar putea să fi greșit în modul în care prezentau activitatea.
Cert este că, potrivit anchetatorilor, pensionarii care treceau pragul așa-numitei clinici primeau un „diagnostic”, iar apoi li se vindeau diferite aparate care să-i vindece – purificatoare de apă, de aer, concentratoare de oxigen, generatoare de ozon, saltele electromagentice, saltele pro-imun, aparate laser pentru încheietură și nas, multe la prețuri de câteva mii de lei. Ca să îi convingă de utilitatea „dispozitivelor”, agenții de vânzări spuneau că acestea sunt „metode moderne folosite în domeniul biomedicinei, iar produsele comercializate (…) sunt asociate tehnologii NASA (…)”.
Acestea nu erau certificate de producători drept dispozitive medicale și nu erau certificate ca atare, fiind, în realitate, aparate de tip welness destinate, printre altele, tonifierii corporale.
Dacă pensionarii solicitau, apoi, rezilierea contractelor de achiziție, plăteau penalități de 10-30% din preț.
Cele patru firme aveau mai mulți agenți de vânzări care aveau în fișa postului convingerea pensionarilor să achiziționeze aparatele, primind salariu și bonusuri în funcție de sumele obținute.
Procurorii au arătat că, în unele cazuri, aparatele pretins terapeutice erau vândute la prețuri de zece ori mai mari decât cele de achiziție.
În acordul de recunoaștere semnat de Kovacs, procurorul a menționat faptul că agenții de vânzări/”consultanții” ”afișau o aparență de solicitudine și grijă față de sănătatea clienților, însă manoperele acestora vizau exclusiv încheierea contractelor și, în final, primirea salariilor, bonusurilor și comisoanelor aferente.”