OPINIE. Zeci de localități în beznă și frig, la Prefectura Satu Mare vin colindătorii
Peste 12.000 de gospodării au fost fără curent electric duminică. Am primit sute de mesaje și zeci de telefoane pe tot parcursul zilei de la sătmărenii rămași fără lumină dar și fără căldură, la minus grade afară. Nu exista nici un orizont de așteptare. Pe lângă nervii obișnuiți în astfel de situații, tot ce doreau să știe este când se va relua furnizarea energiei și faptul că se lucrează, că cineva știe, că se face ceva. Să suni la compania care furnizează curentul era o aventură de stat la telefon cu zecile de minute, iar din ce ne-au spus sătmărenii, la celălalt capăt al liniei erai întâmpinat de angajați sictiriți și plictisiți de prea multele probleme ale clienților.
Răspunsul, în primul și-n primul rând, trebuia să vină de la instituțiile pe care cetățenii le plătesc din banii lor. Ele ar trebui, într-o societate care se vrea civilizată și funcțională, să fie primul canal de comunicare. Este și motivul pentru care, în alte țări, în astfel de situații, cetățenii sunt rugați să asculte doar de informațiile care vin pe canalele oficiale. Într-o situație de criză, semi-criză sau doar de nervi întinși la maxim, e anormal și aberant ca cetățean să stai să urmărești presa, să vezi ce-a fi. Prin vot, drepturile au fost delegate către autorități, nu către presă, deci ar fi bine ca ele să și realizeze de unde anume le vine puterea.
Iar când iarna te ia sau nu prin surprindere, ai o instituție, la nivel județean, care este abilitată să adune toate datele disparate, să pună mâna pe telefoane fără ca la celălalt capăt să se audă tonul de ocupat. Și așa au și făcut, mai multe prefecturi din alte județe. De vineri, de când ninsorile au început să dea bătăi de cap, ba șoferilor în trafic, ba cetățenilor lăsați fără curent, au pus informații pe Facebook și le-au distribuit pe unde au putut.
Că cetățenii erau în continuare nervoși, sigur că erau, dar măcar știau ce drumuri sunt închise, că cineva ține cont de ei, că va veni “lumina”, după o oră, două, trei. Au distribuit informările de vreme rea, iar cei mai harnici au pus și poze de pe teren, că se lucrează, măcar să își mai calmeze cetățenii. Au pus liste cu localitățile aflate în beznă, să vadă că știu de ele, că se face ceva pentru remediere.
La Satu Mare, deși era deja clar de sâmbătă că ninsoarea va face probleme, cel puțin în trafic, și cel mult din cauza arborilor căzuți, la Prefectură a fost liniște “de poveste” până când, luni dimineața, prima comunicare cu cetățeanul a fost un Live de la colindători. Pentru că-s drăguți, micuți și fac multe like-uri. Doar că Instituția Prefectului ar trebui să aibă, totuși, altfel de preocupări. În astfel de situații like-urile sunt perfect degeaba, cam așa cum a fost și comunicarea instituției când a dat prima ninsoare.
Prefectura din Satu Mare nu este singura Prefectură care a uitat de cetățeni, au fost și alte, dar cele mai multe, cele care s-au lovit de pene de curent, de drumuri închise, de zăpezi consistente, au avut grijă să comunice cu oamenii care le plătesc salariile. Și nu pentru că acolo sunt oameni mai deștepți, mai scriitori sau mai fotografi ca la noi, ci pentru că au înțeles că funcția lor stă pe umerii cetățenilor. Ăia care devin nervoși când se trezesc fără încălzire la mijlocul lui decembrie.
Au fost și primari și Primării care și-au înțeles rolul de comunicator. Și pompierii, mereu pompierii, care știu la ce se folosește pagina de Facebook.
Ciprian Bâtea – editor PresaSM
P.S.: Această opinie va fi interpretată negativ la nivelul Prefecturii Satu Mare. Dar îi îndemn să privească constructiv și să ia exemplu de la alte Prefecturi din țară, unde se comunică cu populația. Oameni care erau în situații limită și care așteptau răspunsuri.
Foarte obiectiv. Traim intr-un secol diferit, oamenii asteapta ceva de la reprezentatul in teritoriu… „Da ba” doar trece zapada, ce se topeste. Daca sunt inca oameni fara „lumina”, intreb a anuntat ceva Prefectura? E on concediu domnul? Sau e prea frig sa scoata nasul afara?
View CommentM-a dezamagit.