Mașinile second-hand, tot mai scumpe. Care sunt cele mai populare mărci auto vândute la noi
Plătim mai mult pentru o mașină second-hand, asta din cauza contracției pieței și a inflației. Potrivit unui studiu făcut de cei de la Instant.ro, creșterile au venit ca urmare a condițiilor economice. Românii nu își permit să mai cumpere o mașină nouă atât de ușor, așa că încă o mai păstrează pe cea veche. Oferta mai mică, combinată cu inflația, a făcut ca prețurile să crească cu aproximativ 17% față de anul trecut.
Prețul pe care îl plătesc românii pentru achiziția unei mașini second hand a crescut cu aproximativ 17% în anul 2023 față de 2022, relevă o analiză realizată de cei de la Instant.ro, prima platformă din România bazată pe inteligență artificială care intermediază vânzări de mașini second hand.
Astfel, prețul mediu de cumpărare a unei mașini la mâna a doua în România a ajuns la 12.800 de euro, totul din cauza contracției pieței și a inflației. La asta se adaugă și o oferă redusă de mașini noi, pentru care clienții trebuie să aștepte mai mult decât o făceau în anii anteriori, mai spun cei de la platforma citată.
„Creșterile de preț au la bază o contracție a ofertei de mașini second hand în piața din România, combinată cu o inflație mai mare, dar și cu o ofertă redusă de mașini noi disponibile pentru ridicare imediată. Timpii de așteptare în creștere pentru livrarea mașinilor noi determină reorientarea către achiziția de mașini la mâna a doua”, susține platforma.
sursa: Instant.ro
Reprezentanții platformei spun, însă, că se așteaptă la corecții de preț în perioada următoare, pe măsură ce problemele care au provocat lipsa unor componente în ultimii doi ani se vor rezolva.
Care sunt mărcile populare printre cumpărătorii de mașini rulate și cum s-au schimbat preferințele în ultimii ani
În ceea ce privește mărcile populare la noi în țară, analiza arată că Volkswagen, BMW, Audi, Renault și Mercedes, urmate de Ford și Skoda sunt în topul preferințelor. Spre deosebire de anii trecuți, în 2023, a crescut interesul cumpărătorilor pentru motorizările pe benzină, în defavoarea celor diesel.
Totodată, în perioada mai – iunie 2023, din volumul total de mașini tranzacționate și înmatriculate, doar 66% (45.000 de autoturisme) au aparținut segmentului de mașini la mâna a doua, în scădere de la 73% (52.000 de mașini), cât se înregistra în aceeași perioadă a anului trecut.
Românii schimbă mașina cel mai frecvent în intervalul 150.000-200.000 de kilometri parcurși, potrivit analizei citate care a luat în calcul un volum de 645.000 de autoturisme rulate, produse în intervalul 2010 – 2023 și listate cu intenție de vânzare în ultimii 5 ani.
S-au schimbat și preferințele în materie de volum. Tot mai mulți români care optează pentru achiziția unei mașini rulate se îndreaptă către SUV-uri (Sport Utility Vehicle), datorită îmbinării spațiului util al unui break cu capacități pentru teren accidentat.
Ford Kuga a devenit mai popular în 2023 decât Ford Mondeo, spre exemplu. La fel și Audi Q5, care este acum pe locul al doilea, în fața modelelor Audi A3 sau A6.
Modelele Dacia sunt preferate de români cu precădere atunci când vine vorba de achiziția unei mașini noi. Pe segmentul second hand, însă, Dacia Duster se vinde mai bine în comparație cu Dacia Logan, iar modelele SUV de la Hyundai (Tucson și Santa Fe) și Toyota RAV 4 au prins avans față de berlinele vândute de aceleași mărci, precum i20, i30, respectiv Avensis și Corolla.
Se regăsesc tot mai mult în preferințele de achiziție ale românilor și mașinile Nissan, care înregistrează deja o prezență solidă pe caroseriile SUV, prin lineup-ul Juke – Qashqai – X-Trail. Iar potrivit analizei Instant.ro, Nissan va intra în top 10 cele mai populare mărci până la finalul acestui an, cu perspectivă importantă de creștere și în 2024.
În achiziția unui autoturism rulat, românii pun accent pe siguranța mașinii, pe tehnologie, fiabilitate și prestigiul mărcii. Iar în contextul prețurilor volatile la carburanți, consumul urban devine un factor tot mai important, mai arată studiul citat.