MĂRTURIE. Povestea tragică a muncitorului decedat pe podul dintre Pomi și Seini
După trei ani în care s-a ținut totul la SECRET de către autoritățile din județul Satu Mare, reporterii PresaSM au reușit să afle povestea unui muncitor care a decedat în timp ce lucra la construirea podului peste râul Someș, care face legătura între Pomi (județul Satu Mare) și Seini (județul Maramureș).
Conform informațiilor PresaSM, în data de 09.04.2019, cupa unui excavator s-a desprins și a căzut peste un muncitor, victima decedând pe loc.
Șoferul excavatorului a precizat că a ridicat braţul excavatorului, dar a observat că, cârligele de la capătul legăturii s-au agăţat în cealaltă legătură de fier beton. Văzând că se agaţă fierul beton şi că unul dintre cei care legau fierul beton a dat cu piciorul în legătura care era agăţată, pentru a se desprinde, șoferul i-a atenţionat din cabina excavatorului, uşa acestuia fiind deschisă, să nu intre în raza cupei excavatorului.
Întrucât legătura de fier nu s-a desprins, victima a intrat din nou şi a lovit cu piciorul în legătura de fier agăţată în cârlig şi prinsă de cealaltă. În acel moment cupa excavatorului s-a desprins din sistemul de prindere şi a căzut pe persoana aflată în zonă, sub cupă, cupă care înainte de cădere era la aproximativ doi metri faţă de sol.
Șoferul a considerat că accidentul s-a produs din cauza unei defecţiuni la sistemul de cuplare al cupei, respectiv cele două bolţuri care erau blocate în locaş.
Conform expertizei tehnice, s-a stabilit că desprinderea cupei din cele două puncte de prindere a fost cauzată de nefuncţionarea sistemului de siguranţă a sistemului de prindere al cupei. Mai exact, din cauza detensionării arcului sau a ruginei în locaşul arcului şi tijei. Formându-se rugină în acea parte, tija şi arcul nu s-au mai deplasat în sus, blocând astfel funcţionarea sistemului de siguranţă a sistemului de prindere a cupei. Astfel, nefuncţionând sistemul de siguranţă a sistemului de prindere al cupei, elementul de comandă al bolţurilor, de poziţionarea bolţurilor afară sau înăuntru (poziţie de blocare sau deblocare a cupei), aceasta ajunge în poziţia de „liber”. În acest caz, deşi cu manivela s-au poziţionat bolţurile în poziţia de blocare (afară) a cupei, datorită şocurilor primite, a loviturilor, forţării, s-a putut mişca, între poziţia ieşită 100% şi poziţia interioară 100%. În această postură nu se poate cunoaşte când se realizează decuplarea cupei, deci momentul în care cupa, dacă este în poziţia de lucru, să pice la un mic şoc, lovire. Conform rezultatului expertizei tehnice, această defecţiune nu poate fi observată din exterior, ci doar la revizii mari.
Persoana juridică – respectiv firma din localitatea Șișești, județul Maramureș, a fost condamnată cu privire la săvârşirea infracţiunilor de ucidere din culpă şi neluarea măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă la pedeapsa de 18.000 lei.