Manevi (Ungaria) păstrează tăcerea în cazul parcării subterane din Centrul Vechi al Sătmarului
Proprietarii Hotelului Dacia – maghiarii de la Manevi ZRT (firmă care aparține statului maghiar) – au făcut o cerere către Primăria și Consiliul Local Satu Mare prin care solicitau construirea unei parcări subterane în Piața Libertății din Centrul Vechi al municipiului Satu Mare, conform informațiilor PresaSM.
Este vorba despre o parcare de 3540 de metri pătrați, cu 111 locuri de parcare pe un singur nivel. Intrarea se va face pe la ”Ceasul Electric”, în zona Casei de Modă, iar valoarea investiției este de peste 19 milioane de lei.
Cum pentru o astfel de lucrare este nevoie de o licitație, conducerea Primăriei Satu Mare a cerut Consiliului Local Satu Mare să aprobe o serie de proiecte pentru a demara procedura. Doar că – între timp – s-a iscat un scandal politic, iar proiectul pare să fie blocat. Și asta după ce deputatul Adrian Cozma – președintele PNL Satu Mare – a depus o sesizare la Prefectura Satu Mare prin care acuză o serie de ilegalități și cere verificări.
Reporterii PresaSM au solicitat un punct de vedere reprezentanților Manevi, dar răspunsul nu a mai venit. Redăm mai jos întrebările formulate (atât în limba română cât și în limba maghiară):
”Societatea pe care o reprezentanți a depus la Primăria Satu Mare o solicitare privind realizarea unei parcări subterane, cu 111 locuri de parcare (este o informație publică). Cum v-a venit ideea de a amenaja o parcare subterană? Are legătură cu faptul că pentru obținerea a 4 stele pentru Hotelul Dacia aveți nevoie de minim 50 de locuri de parcare?
Având în vedere că legislația din România nu permite încredințarea directă, se va face o licitație. La care în mod evident va participa și societatea pe care o reprezentați. Totuși, ce garanții există că – în cazul câștigării licitației (lucru destul de probabil) – veți putea finaliza lucrările și acestea nu vor stagna ca și în cazul Hotelului Dacia (5 ani). Stagnare care ar însemna pierderea unui proiect al municipalității sătmărene, cu termen de finalizare decembrie 2023.
Când veți începe efectiv lucrările de reabilitare ale Hotelului Dacia?”
De asemenea, redăm mai jos sesizarea depusă de către deputatul Adrian Cozma la Prefectura Satu Mare, prin intermediul căreia acuză o serie de ilegalități:
”Obiectul sesizării: Exercitarea controlului de legalitate asupra H.C.L. nr.141/28.04.2022, H.C.L. nr.183/26.05.2022 și asupra proiectului nr. 6, adoptat în cadrul ședinței extraordinare din data de 17.06.2022
Stimate domnule prefect,
În ultimele zile am constatat numeroase încălcări ale legislației naționale în procesul de aprobare de către Consiliul Local Satu Mare a proiectului privind „Amenajare parcare subterană pe un nivel in Piața Libertății” prin contract de concesiune. În acest context, vă solicit ca în exercitarea controlului de legalitate asupra H.C.L. nr.141/28.04.2022, H.C.L. nr.183/26.05.2022 și asupra proiectului nr.6, adoptat în cadrul ședinței extraordinare din data de 17.06.2022, să aveți în vedere următoarele elemente:
Situația de fapt
Documentația aprobată prin cele trei hotărâri favorizează în mod evident proprietarul clădirii de patrimoniu „Hotel Dacia”, în raport cu ceilalți operatori economici care au punct de lucru în Piața Libertății, în special cei din domeniul hotelier. Atât amplasarea parcării (în fața Hotel Dacia), cât și facilitățile prevăzute în cadrul documentației (culoar de acces spre Dacia, doua lifturi amplasate în stânga și dreapta intrării în clădirea de patrimoniu) conferă o poziție privilegiată respectivului operator economic, cu prejudicierea intereselor celorlalte entități interesate de realizarea investiției.
Norma încălcată – art.2 din Legea nr.100/2016 privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii.
În cuprinsul art. 2 din H.C.L. rr. 183/26.05.2022 a fost prevăzută o durată de 50 de ani a contractului de concesiune. Aceeași perioadă este prevăzută și în contractul de concesiune aprobat prin art. 3 din aceeași hotărâre. Potrivit legislației, durata contractului de concesiune este de cel mult 49 de ani, durată ce cuprinde și perioada în care concesionarul va realiza lucrările și va presta serviciile ce fac obiectul dreptului său de exploatare.
Norma încălcată – art.306 alin. (1) din OUG nr.57/2019 privind Codul administrativ, coroborat cu art. 49 alin.(1) din H.G. nr.867/2016 privind Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr.100/2016.
Studiul de oportunitate (denumit studiu economic și financiar de către emitent), elaborat de societatea 9. Opțiune SRL și aprobat prin H.C.L. nr. 183/26.05.2022, nu conține mențiuni privind procedura care urmează să fie utilizată pentru atribuirea contractului de concesiune și justificarea alegerii procedurii.
Norma încălcată – art.308 alin. 4 lit.d) din OUG 57/2019 privind Codul administrativ.
Potrivit cadrului legal, contractele de concesiune se atribuie pe baza criteriului ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic, printre criteriile stabilite regăsindu-se și nivelul redevenței. De asemenea, printre cerințele pe care trebuie sa le îndeplinească criteriile de departajare alese de autoritatea contractanta se afla și asigurarea unei concurențe reale. Hotărârile adoptate de Consiliul Local Satu Mare au stabilit praguri valorice maxime de 2%, iar ulterior de 4%, aspect care limitează concurența din perspectiva respectivului criteriu și reduce posibilitatea încasării de către autoritatea publică a unor venituri suplimentare.
Norma încălcată – art.2 alin.(1) lit.a), coroborat cu art.75 alin.(3), respectiv art.86 alin.(1) și alin.(2) lit.g) din Legea 100/2016.
Potrivit normelor legale, bunurile imobile proprietate publică se înscriu în cartea funciară anterior încheierii contractului de concesiune, sub sancțiunea nulității absolute a respectivului contract. La punctul 8.2 din contractul de concesiune (pagina 6) este menționat că parcarea urmează să fie amplasată pe un teren în suprafață de 3.540 mp, neindividualizat, parte a terenului identificat cu nr. cadastral 171932, cu o suprafață totală de 21.825 mp. Concret, în documentația aprobată de Consiliului Local Satu Mare nu există criterii precise de delimitare a suprafeței de teren care ar urma să fie concesionată. De asemenea, nu a fost realizată o evaluare a respectivei suprafețe de teren de către proprietar, în vederea stabilirii valorii minime a redevenței.
Norma încălcată – art.305 alin. (2), (3) și (4) din O.U.G. nr.57/2019 privind Codul administrativ.
În cadrul ședinței de Consiliului Local din data de 17.06.2022, consilierul Ressler Ștefan a propus ca proiectul nr. 6, privind modificarea Anexei nr.2 a H.C.L. nr. 183/26.05.2022, să fie votat prin modalitatea prevăzută la art.139 alin.(5) lit.b) din O.U.G. nr.57/2019 (apel nominal, efectuat de președintele de ședință), transpusă în aceeași formă în regulamentul de organizare și funcționare al Consiliului Local.
Propunerea a fost votată de majoritatea consilierilor, iar înainte de exprimarea votului privind proiectul nr.6, înlocuitorul secretarului general al municipiului, Mustea Bianca, le-a pus în vedere consilierilor că au doar două opțiuni de vot: pentru sau împotriva. În acest mod, a fost exclusă cu nerespectarea legii posibilitatea abținerii, doi dintre votanți menționând că ar fi intenționat să voteze în acest mod, dacă aveau posibilitatea. Hotărârea a fost adoptată cu numărul minim necesar de voturi. Totodată, apelul nominal a fost efectuat de către Mustea Bianca și nu de către președintele de ședință, Bertici Stefan, cum prevede cadrul legal. Țin sa precizez și faptul că forma aprobată a contractului de concesiune nu conține prevederi privind regulile de exploatare a parcării subterane, astfel încât să fie asigurată atingerea interesului public (rezervarea unui procent din locuri operatorilor economici din zona, accesul liber al cetățenilor etc.), beneficiarul având posibilitatea să utilizeze în mod discreționar bunul concesionat. Apreciez că ansamblul aspectelor menționate indică inițierea de către autoritatea locală a unei proceduri netransparente, destinata unui singur operator, cu încălcarea flagrantă a legislației și prejudicierea interesului public.
Consecințele estimate
Calitatea precară a documentației proiectului este de natură a afecta evoluția normală a investiției și implementarea acesteia în termenul stabilit. Deficientele menționate nu permit întocmirea documentației de atribuire (în principal Caietul de sarcini) în acord cu legislația în materie, dimpotrivă respectivele documente vor fi anulabile, la solicitarea unei părți interesate.
Prezintă relevanță și faptul că municipiul Satu Mare este beneficiar al unui proiect cu finanțare europeană privind modernizarea Centrului Vechi, aflat în întârziere față de graficul de implementare, cu termen de finalizare sfârșitul anului 2023.
În condițiile în care cele două proiecte ar urma să fie implementate în același perimetru, eventualele întârzieri înregistrate în proiectul privind construcția parcării ar determina acumularea de întârzieri și în proiectul cu finanțare europeană, aspect care ar putea conduce la pierderea asistenței financiare nerambursabile”