La ce alimente au renunțat românii după creșterile de prețuri. Au sacrificat și alte cumpărături
În fața creșterilor de prețuri, românii au adoptat diferite strategii, iar prima pe listă a fost renunțarea la diferite alimente. Margarina și uleiurile au fost primele produse alimentare care s-au vândut mai puțin în ultimele luni, dar și sosurile și condimentele. În plus, s-a comandat mai puțin la domiciliu, iar românii au renunțat și la haine, pantofi și bijuterii.
Pe măsură ce prețurile continuă să crească, consumatorii adoptă diverse strategii de adaptare pentru a se descurca cu banii la supermarket, arată o analiză realizată de Ipsos și RetailZoom.
În primul rând clienții magazinelor au pus mai puține produse în coș, asta e adevărat atunci când vorbim de alimente, dar și de produse de îngrijire personală și produse de curățenie.
În topul scăderilor constante față de perioada ianuarie-mai 2022 amintim: zahărul (-36%), conservele de carne (-33%), mălaiul (-24%), uleiul de consum (-28%) și sucul de tip ice tea (-12%).
Grupele de produse ce scad cel mai mult în opțiunile românilor pentru achizițiile din lanțurile mari de magazine pentru începutul acestui an (ianuarie-mai 2023), prin comparație cu ultimele 5 luni ale anului 2022 sunt evidențiate în graficul de mai jos. Dintre acestea, uleiul și margarina, băuturile alcoolice și produsele de băcănie au avut scăderi mai accentuate și față de prima parte a anului 2022 (ianuarie-mai), demonstrând astfel un comportament de restrângere a cumpărăturilor, ce este cumva consolidat spre reducere și renunțare sau, posibil, parțial mutat către alte canale de achiziție (engros-uri sau piețe, ori direct de la producători).
Pentru a face față la scumpiri, românii au renunțat la anumite produse alimentare pentru a compensa creșterile de preț. Astfel, au fost mai atenți la cumpărarea produselor esențiale și au renunțat la micile „răsfățuri”. În plus, au comandat mai puțină mâncare acasă și chiar au renunțat la gustările opționale, la băuturile zaharoase și la cafea pentru a-și reduce cheltuielile generale.
Îmbrăcămintea, încălțămintea, accesoriile și bijuteriile s-au vândut și ele mai puțin de când cu creșterile de prețuri, la fel și electronicele și dispozitivele mobile.