Istoria celui de-al TREILEA pod. De ce s-au ÎNTÂRZIAT lucrările și cum s-a SALVAT proiectul
Istoria celui de-al treilea pod peste râul Someș este una demnă de filmele de acțiune. Cum bugetul municipiului Satu Mare, inclusiv al județului Satu Mare, nu permitea demararea unui astfel de proiect, singura sursă de venit rămânea Guvernul României: bugetul central.
Totul a început în anul 2013, atunci când deputatul PSD, Octavian Petric, a reușit o acțiune în premieră națională: a adus Comisia de buget a Camerei Deputaților în județul Satu Mare. Cu acea ocazie, Petric le-a arătat deputaților cât de important ar fi un al treilea pod în municipiul Satu Mare. Și asta pentru că cele două poduri existente sunt insuficiente, iar un al treilea pod ar fi o necesitate regională. În special când vorbim despre traficul de marfă înspre Vama Petea.
Cum finanțarea nu putea fi asigurată prin Programul Național de Dezvoltare Locală din cauza valorii foarte mari (spre deosebire de proiectul stațiunii de la Luna Șes sau reconstruirea sediului Primăriei Tășnad), s-au încercat alte variante.
Așadar, același deputat PSD a depus în anul următor, decembrie 2014, un amendament la Legea bugetului de stat în acest sens. Mai apoi, în luna aprilie a anului 2015 s-a încercat apelarea la Fondul de rezervă al Guvernului. Dar cum acesta era de doar 500.000 de lei la acea dată, a căzut și această pistă.
Totuși, în luna mai, după insistențele aceluiași deputat Petric și ale primarului municipiului Satu Mare de la acea dată, Dorel Coica, Guvernul României a alocat două milioane de lei pentru demararea licitației. Pentru a nu se pierde timp, s-a scos la licitație atât proiectul tehnic cât și execuția efectivă a lucrărilor. Deși s-au prezentat mai multe firme la licitație, acestea s-au retras ulterior. Motivul?! Valoarea ar fi fost subapreciată.
După ce valorile au fost reanalizate de către un specialist în domeniu din cadrul Universității Tehnice Cluj, specialist care a spus răspicat că proiectul nu este subevaluat, valoarea acestuia fiind chiar redusă de la 23 milioane de euro la 16,5 milioane de euro, proiectul a fost scos din nou la lictație în luna mai. Dar de această dată doar execuția proiectului tehnic.
În acest moment, potrivit datelor puse la dispoziție de Primăria Satu Mare, au rămas în cursă cinci ofertanți, iar procedura se află în stadiul de evaluare a propunerilor tehnice. ”Finalizarea acestei etape se va face în funcție de clarificările solicitate de Comisia de evaluare a ofertelor”, se arată într-un răspuns al Primăriei Satu Mare.
Cel de-al treilea pod va lega Drumul Botizului de Cartierul Micro 17, și va tranzita Someșul în zona ștrandului.
Aceasta este povestea nefardată al modului în care județul Satu Mare trebuie să lupte pentru a atrage atenția Guvernului României. Sperăm ca UDMR să aibă aceiași forță combativă dacă proiectul ar intra, din nou, în impas.
Acesta este actul III.
View CommentActul I al acestei „istorii” porneşte de demult, iar actul II, despre studiul de fezabilitate, se putea temrina mult mai bine şi cu proiectul tehnic astăzi realizat, dacă nu s-ar fi făcut prostii de către fostul primar.
Doar că cea mai mare problemă porneşte după realizarea proiectului tehnic şi priveşte asigurarea finanţării.
Daca traia tovarasul podul era facut.Nu stiu de ce nu se mai pot realiza proiecte de importanta nationala.
View Comment