Iohannis a promulgat legea. Păcănelele sunt interzise în localitățile mici
Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat, miercuri, legea care prevede interzicerea jocurilor de noroc în localitățile cu mai puțin de 15.000 de locuitori, titrează Digi24. Practic, dacă ne luăm după datele ultimului recensământ, în județul Satu Mare, păcănelele vor fi permise doar în municipiile Satu Mare și Carei.
După adoptarea de către Camera Deputaţilor a legii, săptămâna trecută, social-democratul Alfred Simonis a declarat în plen că este „un prim pas, o primă victorie împotriva industriei păcănelelor, care în următoarele zile va trebui să închidă în peste 90% din localităţile din România sălile de jocuri care sunt deschise”.
Iohannis a promulgat legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 82/2023 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, precum şi pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 20/2013 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Oficiului Naţional pentru Jocuri de Noroc şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009.
Potrivit legii, mașinile de tip păcănele pot fi amplasate doar în unități administrativ-teritoriale cu o populație de peste 15.000 de locuitori.
„Spaţiul propus, dacă are amplasate mijloace de joc de tip slotmachine astfel cum sunt acestea definite în art. 10 alin. (1) lit. e) din OUG 77/2009, trebuie să se afle într-o unitate administrativ teritorială cu o populaţie mai mare de 15.000 de locuitori. Dovada numărului de locuitori se face prin adeverinţă eliberată de primăria în a cărei rază teritorială se află spaţiul propus”, mai arată legea promulgată.
La nivelul județului Satu Mare, potrivit datelor ultimului recensământ, doar municipiile Satu Mare și Carei au o populație de peste 15.000 de locuitori. În schimb, datele transmise de INS către autoritățile județene la începutul acestui an, arată diferit față de cele ale recensământului. Astfel, la nivelul orașului Negrești-Oaș este înregistrată o populație de peste 16.000 de locuitori. În acest context, păcănelele ar putea fi permise în Negrești-Oaș, din moment ce legea nu specifică clar de care cifre trebuie să țină cont autoritățile locale atunci când emit adeverințele.
Actul normativ are ca obiect de reglementare instituirea unor niveluri mai ridicate pentru taxele aferente licenţei de organizare şi de exploatare a jocurilor de noroc, interzicerea băuturilor alcoolice în locaţii, înfiinţarea unui registru al companiilor şi sediilor, precum şi majorarea garanţiilor depuse de companii, obligaţia operatorilor de a avea sediul social în România. De asemenea, actul normativ prevede că statul poate acorda licenţe doar societăţilor înmatriculate în România sau persoanelor juridice constituite legal într-un stat membru al Uniunii Europene sau în state semnatare ale Acordului privind Spaţiul Economic European sau din Confederaţia Elveţiană care au înregistrat un sediu permanent în România.
Veniturile din contribuţiile organizatorilor jocurilor de noroc licenţiaţi încasate de către Oficiul Naţional pentru Jocuri de Noroc se virează în procent de 70% către bugetul de stat, din conturile de venituri bugetare în care acestea au fost încasate, în termen de 5 zile lucrătoare a lunii următoare încasării, iar procentul de 30% rămas din totalul sumelor încasate este utilizat pentru activitatea finanţată din venituri proprii.
Totodată, pentru protejarea jucătorilor, a persoanelor aflate în situaţii de risc, actul normativ prevede instituirea unei interdicţii privind comercializarea de băuturi alcoolice în sălile de jocuri de noroc.
Totodată, în vederea promovării unor norme de conduită profesională bazate pe reguli de etică şi integritate se prevede instituirea interdicţiei de participare la jocuri de noroc membrilor Comitetului de supraveghere din cadrul Oficiului Naţional pentru Jocuri de Noroc (ONJN).
În scopul combaterii şi prevenţiei adicţiei de jocuri de noroc, ONJN va gestiona o bază de date referitoare la persoanele autoexcluse şi indezirabile, constituită, la nivel naţional. Este prevăzută şi instituirea obligativităţii creării şi menţinerii la zi de către ONJN a unui registru public, accesibil online, cu informaţii despre operatorii licenţiaţi/autorizaţi, cum ar fi: adresa sediului social, adresa fiecărui spaţiu comercial în care operează jocuri de noroc, indicarea tipurilor de jocuri de noroc autorizate pentru locaţie, seria şi adresa la care este amplasat fiecare mijloc de joc licenţiat/autorizat.
Legea promulgată de către şeful statului prevede că activităţile de jocuri de noroc care fac obiectul exploatării în comun presupun îndeplinirea a cel puţin uneia dintre activităţile specifice jocurilor de noroc constând în operarea mijloacelor de joc, încasarea şi evidenţierea mizelor şi/ sau plata şi evidenţierea câştigurilor, precum şi alte asemenea activităţi care urmează a fi stabilite prin ordin al Preşedintelui O.N.J.N., în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
Este interzisă prestarea, în mod direct sau indirect, a unor activităţi conexe jocurilor de noroc către entităţi care nu deţin licenţă clasa 1 emisă de ONJN şi care permit accesul la jocurile de noroc de către participanţii la joc care accesează platforma de joc de pe teritoriul României şi/ sau participanţii la joc cetăţeni români care nu au rezidenţă fiscală într-un alt stat.
Măsurile tehnice necesare pentru a preveni şi combate accesul participanţilor la jocuri de noroc cu încălcarea dispoziţiilor prezentului alineat vor fi stabilite prin ordin al Preşedintelui O.N.J.N., în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă. Până la adoptarea ordinului Preşedintelui O.N.J.N. prevăzut de prezentul alineat, operatorii economici care deţin licenţa clasa II emisă de O.N.J.N au obligaţia de a implementa orice măsuri tehnice disponibile pentru a preveni şi combate accesul participanţilor la jocuri de noroc cu încălcarea dispoziţiilor prezentului alineat.
În plus, publicitatea prin transmiterea de mesaje electronice nesolicitate care conţin informaţii cu privire la unul sau mai multe jocuri de noroc şi reclama din exterior pentru jocuri de noroc, site-uri pe care sunt găzduite platforme pe care se desfăşoară jocuri de noroc sau branding folosind una dintre mărcile pe care un operator de jocuri de noroc le foloseşte, care depăşesc dimensiunea de 35 mp/panou/material publicitar, sunt interzise.