INFOGRAFIC. Produse mai scumpe cu 50 de bani. Cum vom putea primi înapoi garanția pe ambalaje
În România, sistemul de garanție-returnare („SGR”) trebuie să devină funcțional, conform prevederilor legale, începând cu data de 30 noiembrie 2023. Este data de la care vom plăti o garanție de 0,50 RON la cumpărarea unei băuturi îmbuteliate. După golirea ambalajului, acesta va putea fi returnat în punctele organizate de comercianți pentru a primi înapoi valoarea garanției plătite inițial.
Începând cu luna următoare vom plăti mai mult pentru băuturile îmbuteliate. Sistemul de garanție-returnare va intra în vigoare la finalul lunii noiembrie, ceea ce înseamnă, 50 de bani în plus plătiți drept garanție pentru ambalajul primar nereutilizabil din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l și 3 l, inclusiv cel utilizat pentru bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale și ape de băut de orice fel, vinuri și spirtoase, care vor trebui să fie etichetate cu un marcaj specific, cel care îi avertizează pe consumatori că este vorba despre un ambalaj cu garanție.
În cazul unităților HoReCa, clienții vor plăti garanția doar dacă pleacă acasă cu produsul care este marcat cu logo-ul de ambalaj cu garanție.
Care sunt regulile pentru returnarea ambalajelor
Cumpărătorii îşi vor recupera garanţia tot din magazine, definite în lege drept „puncte de returnare”. Ambalajele vor putea fi returnate în orice magazin, nu doar în cel din care au fost cumpărate, şi fără să fie necesar bonul de achiziţie. Astfel, un produs cumpărat în Satu Mare, care poartă logo-ul de ambalaj cu garanție, poate fi returnat în orice alt oraș din țară, iar legea nu prevede o limită de timp între momentul achiziţiei şi cel al returnării.
Sunt însă prevăzute foarte clar regulile cu privire la cum trebuie să arate ambalajul returnat: ambalajul trebuie returnat gol şi intact, fără a fi presat (cum se întâmplă cu PET-urile aruncate în sacii pentru reciclabile) şi cu eticheta nealterată. Asta pentru că, atunci când returnează garanţia, comerciantul trebuie să poată identifica logo-ul SGR şi să scaneze codul de bare.
PET-urile care sunt murdare, cu conținut, cu etichete lipsă sau presate nu vor putea fi returnate pentru garanție.
În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi pe loc valoarea garanţiei plătite, legea permiţând comercianţilor să o ofere în numerar, prin transfer bancar sau prin voucher care poate fi utilizat în magazin, la achiziţia de alte produse.
Comercianţii au dreptul să decidă cum preiau ambalajele: manual sau cu ajutorul unor tonomate, pe care vor trebui să le cumpere din banii lor. De asemenea, tot ei sunt responsabili de depozitarea PET-urilor, sticlelor şi dozelor, până când sunt preluate de administratorul SGR. Acesta este firma RetuRO Sistem Garanţie Returnare SA, o companie înfiinţată de Ministerul Mediului împreună cu asociaţiile reprezentative ale producătorilor de băuturi şi ale comercianţilor, şi unde CEO a fost numită irlandeza Gemma Webb.
Pentru magazinele cu o suprafaţă mai mică de 200 de metri pătraţi, legea permite depozitarea într-un spaţiu anume creat de primăria locală.