HARTĂ. Peste 300 de morți pe șoselele din Satu Mare în ultimul deceniu. Cum stăm față de celelalte județe din țară
Potrivit unei analize realizare de jurnaliștii G4Media, Satu Mare a înregistrat, în ultimul deceniu, peste 300 de morți în accidentele rutiere petrecute pe drumurile din județ. Stăm bine în regiunea noastră, având în vedere că mai puține decese au înregistrat doar vecinii din Sălaj, care au avut 242 de decese și care se află și pe ultimele locuri la nivel național. În schimb, jurnaliștii atrag atenția că județele care înregistrează un număr mai mic de morți pe șosele sunt, în mare parte, și cele cu populații mai mici, așa că autoritățile nu ar trebui să se culce pe o ureche atunci când vorbim de siguranța în trafic.
Potrivit datelor prezentate de cei de la G4Media, Satu Mare a înregistrat în perioada 2013-2022 nu mai puțin de 304 de morți pe șosele din județ, mai puțin decât vecinii din Cluj, cel mai populat județ din nord-vestul țării, care a înregistrat 553 de decese, în timp ce Bihorul a înregistrat 416 decese, Maramureșul a înregistrat 371, Bistrița-Năsăud 361. Mai bine decât Satu Mare stă doar Sălajul, cu 242 de decese, județul vecin fiind și pe ultimele locuri la nivel național.
200.000 de accidente rutiere au avut loc în România, în ultimii 10 ani. În medie, cinci oameni mor zilnic pe șoselele din țara noastră, prima din UE la numărul de morți pe cap de locuitor, în accidente rutiere, arată analiza făcută de G4Media și Info Sud-Est. Județele cu cele mai multe accidente mortale din România sunt Suceava (872), Constanța (727), Bacău (654), Dolj (627) și Prahova. La polul opus se află Covasna (181), Tulcea (190), Alba (216), Harghita (230) și Sălaj, conform informațiilor colectate de la inspectoratele de poliție din întreaga țară.
Deși numărul de accidente grave din țară aproape s-a înjumătățit în ultimul deceniu, numărul morților a scăzut cu doar 12%, iar România rămâne țara cu cele mai multe morți pe șosele din Uniunea Europeană, raportat la populație – peste 18.000 de decese în zece ani. Deși numărul total de accidente grave aproape că s-a înjumătățit față de 2013, numărul deceselor a scăzut mult mai puțin, de la 1.861 în 2013 la 1.633 în 2022, o scădere de doar 12% într-un deceniu. Progrese notabile au făcut județele Prahova, unde numărul morților a scăzut cu peste 60%: de la 75 (2013) la 28 anul trecut și Hunedoara, unde numărul moților s-a redus cu 50%.
În ceea ce privește cauzele accidentelor mortale, analizele făcute la nivelul Uniunii Europene, care și-a propus în 2018 reducerea cu 50% a accidentelor mortale, arată că în România problemele sunt legate de infrastructura rutieră deficitară, atât în densitate cât și în calitate, dar și de calitatea vehiculelor. În plus, România este singura membră UE care prevede o limită de 0,8 g/l alcool pur în sânge dincolo de care apare răspunderea penală pentru toți șoferii prinși că au băut la volan. În majoritatea țărilor UE, această limită se încadrează între 0,2 și 0,5 g/l.
Cu toate acestea, poliția rutieră se concentrează pe colectă de bani la buget, prin vânătoarea de contravenienți în locurile cu limite de viteză, în loc să se concentreze pe adevăratele generatoare de accidente rutiere grave, cum sunt depășirile în locuri interzise, neacordarea priorității de trecere pietonilor angajați în traversarea străzilor pe trecerea de pietoni, opriri și staționări în zone cu vizibilitate redusă, folosirea necorespunzătoare a infrastructurii rutiere și multe altele!
View Comment