Timişoara devine primul oraş din România cu căi navigabile interioare. Primul vaporaş a pornit în cursa inaugurală joi dimineaţa pe Bega. Modelul ar putea fi copiat și la noi.
Timișoara a devenit primul oraș din România cu căi navigabile interioare. Joi dimineața, primul vaporetto a pornit în călătoria sa pe Bega avându-l la bord chiar pe primarul municipiului, Nicolae Robu. Orașul universitar devine astfel și primul din țară care oferă cinci moduri de transport în comun: tramvai, autobuz, troleibuz, bicicletă şi vaporaş.
Prețul unui bilet este de doar 1 leu, au anunțat autoritățile.
Sătmărenii ar fi putut și ei să facă acest pas mai ales având în vedere istoria râului Someș. Încă din Evul Mediu, râul era utilizat pentru transportul mărfurilor, în special al sării, făcând legătură dintre Dej și Ungaria. Plutele de pe Someș sunt descrise ca fiind mai mari decât cele de la Turda, iar din cauza părților ridicate erau adesea denumite „corăbii”.
Plutele au dispărut de pe Someș odată cu îmbunătățirea mijloacelor de transport rutier dar și din cauza apariției căilor ferate.
Încă din 2013, un studiu al Agenției Pentru Protecția Mediului a arătat că Someșul poate redeveni navigabil fără a fi afectată biodiversitatea zonei. Un proiect ulterior, acceptat și la nivelul Consiliului Județean prevedea construirea unui ponton și deschiderea râului, pe o lungime de 22 de kilometri, sporturilor nautice. Sătmărenii s-ar fi putut astfel bucura de plimbările cu bărci sau vaporaşe pe lângă river rafting.
Tot Bega a fost luată drept exemplu și de consilierul Adrian Cozma. Acesta a propus dezvoltarea unui proiect pentru realizarea unei promenade pe malurile Someșului.
Nu este singurul politician care consideră necesar un proiect care să redea zona râului traficului pietonal.
Proiecte diferite au fost propuse și de alți consilieri care și-au dorit ca zona să fie curățată și transformată în parcuri cu piste pentru biciclete, eventuale puncte de agrement și zone de joacă, mai ales având în vedere investiția NEPI.
Cum ar putea arăta o reintegrare a Someșului în viața orașului? Răspunsul a venit din partea organizatorilor Festivalului de Muzică de Stradă. Unul dintre evenimentele inedite a fost seria de concerte pe scena plutitoare de pe Someș, în zona în care se afla vechiul bac. Pe mal au fost amenajate zonele de audiție.
Singura problemă care rămâne este lipsa de finanțare.
Sătmărenii sunt nemulțumiți de modul în care arată zona râului Someș. Mizeria, dar și lipsa iluminatului sunt printre principalele lucruri reclamate de cetățeni.
Timișoara a accesat fonduri europene în vederea reamenajării malurilor râului, iar Primăria a achiziționat cele șape vaporașe tot în cadrul proiectului plătind, de la bugetul local, suma de două milioane de euro.