Experiența unei sătmărence la UPU, după protestul de la spital: „Comportament impecabil”
O sătmăreancă a relatat pentru PresaSM experiența sa de la Unitatea de Primiri Urgențe Satu Mare, după protestul care a avut loc joi, atunci când sute de sătmăreni s-au adunat în fața spitalului cerând dreptate pentru Ștefania, demiterea doctorului care a fost de gardă în ziua în care tânăra a murit și demintate pentru toți pacienții care ajung la unitatea medicală.
Sătmăreanca a ajuns la Unitatea de Primiri Urgențe la o zi după ce sute de sătmăreni s-au adunat să protesteze în fața spitalului. Potrivit relatării, în jurul orei 20, la Urgențe era plin de lume, în special vârstnici cu comorbidități.
“La o zi după protest am ajuns la Unitatea de Primiri Urgențe, cu toate că, din cauza experiențelor anterioare, mă țin departe de spitale. Triajul s-a făcut rapid, la recepție era puțină lume, asta și pentru că aparținătorii stăteau în frig, în fața unității. Lucrurile s-au schimbat odată ce ai trecut de registratură. Nu pot să îmi dau seama dacă a fost o noapte de vineri obișnuită, una aglomerată sau una ușoară. Dar locuri goale nu tare erau, iar majoritatea celor aflați pe paturi erau vârstnici, cu boli multiple. Unora le era greu să vobrească, unii nu tare pricepeau, un alt pacient era profund alcoolizat, cum ar recunoscut-o chiar el, altul abia mai putea respira de dureri”.
Doctorița de gardă a dat dovadă de multă răbdare, compasiune și empatie
Cu toate că cadrele medicale erau ocupate, sătmăreanca spune că, în tot timpul pe care l-a petrecut la UPU, n-a auzit pe nimeni să se răstească la pacienți, toți au fost tratați la fel, iar cadrele au încercat să explice fiecărui bolnav ce tratament primește și ce anume se întâmplă.
„Totul era un du-te-vino, un asistent cu o fișă, două infirmiere mutând un pacient, altele cu perfuzii, cu schimbat de scutece. Dar în ceea ce părea o debandadă, parcă exista metodă și pe nimeni, în aproape patru ore, nu am auzit răstindu-se la pacienți. Indiferent de culoare, indiferent de etnie. Sigur, au fost și momente tensionate, ca în orice loc în care lucrezi cu oamenii, dar nimic din experiența de vineri nu a semănat cu ultima mea experiență de la UPU, în urmă cu zece ani. Atunci, n-am simțit decât furie și frustrare”, a povestit sătmăreanca.
„Nu pot să își dau cu părerea despre calitatea actului medical, dar pot să vă spun că doctorița de gardă a dat dovadă de multă răbdare, compasiune, înțelegere și empatie. Asistentele au încercat să ajute fiecare bunicuță, mai cu pătură, mai cu niște explicații, mai cu o strângere de mână, un pahar cu apă sau o vorbă bună. Un asistent a încercat să înveselească atmosfera întrebându-le de tinerețe și nici chiar domnul care a recunoscut că a ajuns la UPU după o săptămână de beție nu a fost tratat altfel decât ceilalți pacienți”, a mai spus pacienta.
„Uman, a fost mult peste așteptări”
Întrebată dacă crede că comportamentul este efectul protestului, sătmăreanca a precizat pentru PresaSM că nu are de unde să știe, dar îi este greu să creadă că ele nu au influențat ceea ce se întâmplă dincolo de ușire închise ale UPU Satu Mare.
„Nu știu și nu pot spune dacă ce am văzut ieri este sau nu efectul protestelor de joi. Din nou, profesional, nu vă pot spune cum sunt deciziile medicale luate, dar uman, a fost mult peste așteptări. Totuși, mi-e greu să cred că sutele de sătmăreni din stradă nu au avut un efect, dar poate am putea încerca să replicăm situația protestând și în fața altor instituții care nu funcționează așa cum trebuie”, a mai povestit sătmăreanca.
Femeia a mai spus și că, în opinia sa, personalul nu este suficient pentru a face față la volumulul mare de pacienți, mai ales că se lucrează cu nervii întinși la maxim.
Mai avem probleme
O singură nemulțumire a avut sătmăreanca, dar nu are nicio legătură cu activitatea UPU, ci cu situația aparținătorilor.
„În schimb, un lucru care este obligatoriu de schimbat este situația aparținătorilor. Cei mai mulți vor să fie acolo lângă bolnavi, le e teamă să îi lase singuri, iar să fie ținuți în frig, în fața spitalului, nu e tocmai un semn de respect. Containere sunt, nu cred că ar fi așa o mare bătaie de cap să pui un încălzitor acolo pentru oameni. Să nu ajungă bunicile venite de prin județ, la bătrânțe, să stea în frig în fața spitalului, așteptând vești despre soțul bolnav”, a mai precizat sătmăreanca pentru PresaSM.
Bine acum să sperăm că v-a exista aceași atitudine și de la noi, cei care ajungem cu problemele medicale la primiri urgențe. Pentru că nu doar medicii au datoria de a păstra un dialog adecvat, ci și noi cetățenii, în relația cu medicii care întâmpină o rudă(copil, părinte) sau pe noi înșine.
Acum nu cred ca este corect să spunem că tot omul este tratat rău, dacă ești respectuos și nu contrazici medicii, și de altfel nu ameninți sau ridici tonul sau alte lucruri, eu cred ca dialogul se poate păstra la un nivel de stres mult mai mic. Și noi trebuie să avem la fel de mare grijă de medicii cu care relaționăm, cum a zis și o doamnă, este greșit să abuzezi binevoința lor, sunt și ei oameni până la urmă.
Poate contactarea serviciului de informații din cadrul spitalului, ar reduce un pic și problema de a apela la doctori și cadre medicale, pentru a cere informații.
Las mai jos informațiile care ar putea fi folositoare celor cu probleme medicale, sau cu întrebări.
https://sjusm.ro/contact/
https://sjusm.ro/wp-content/uploads/2022/01/Numerele-de-telefon-ale-Sectiilor-Spitalul-Judetean-de-Urgenta-Satu-Mare.pdf
Numerele de telefon ale Secțiilor Spitalul Județean de Urgență Satu Mare
Numerele de telefon AMBULATOR Satu Mare
Contact pentru intrebări şi sesizări:
• Spitalul Judeţean de Urgenţă Satu Mare: TEL: 0261-748499
Orar: Luni – Joi 07.00 -15.30; Vineri 07.00 – 13.00
e-mail: [email protected]
Programări/contact Ambulatoriul Integrat:
– locația Str. Gheorghe Lazăr nr. 1 – 2: 0261-748600
Programare Online: https://programari.sjusm.ro/
– locația Tășnad str.Zorilor nr. 34: 0261-825550
– locația CSM str.Astronauților nr 7: 0261-727450
• Informații locatia Tășnad: tel: 0261-825600 / 0261-825601
• Apel de Urgenţă: 112
View Comment