EXCLUSIV. Contractul dintre Primărie și Florisal, sub anchetă. Nereguli descoperite de stat
Lovitură de teatru în cazul contractului de întreținere a spațiilor verzi pentru următorii patru ani în municipiul Satu Mare, potrivit unui document intrat în posesia PresaSM.ro. Și asta după ce inspectorii Curții de Conturi au descoperit – în luna noiembrie a anului 2016 și luna mai a anului 2017 – o serie de aspecte, pe care le consideră ilegale, în contractul cadru de întreținere a spațiilor verzi. Reprezentanții Primăriei Satu Mare susțin că totul s-a făcut prin respectarea legislației în vigoare, dar conducerea centrală a Curții de Conturi i-a contrazis. Inspectorii Curții de Conturi susțin că valoarea estimată a presupusei abateri ar fi de circa cinci milioane de lei.
Ce au acuzat inspectorii Curții de Conturi
Inspectorii Curții de Conturi susțin că Primăria Satu Mare a acceptat oferta SC Florisal SA Satu Mare pentru a include în lotul 1 (Zona 1 mal drept Someş) ce ar cuprinde tarife supraevaluate pentru anumite prestaţii, faţă de tarifele ofertate de acelaşi operator, pentru aceleaşi servicii incluse în lotul 2 (Zona 2 mal stâng Someş).
”În cadrul aceleiaşi proceduri de atribuire a acordului cadru, la obiectivul de investiţii „Întreținere spații verzi din Municipiul Satu Mare, lot I şi lot II precum şi plata de tarife neconforme. Entitatea verificată nu a urmărit utilizarea eficientă a fondurilor publice alocate de la bugetul municipiului”, spun inspectorii Curții de Conturi.
Inspectorii Curții de Conturi susțin că ar exista prețuri diferențiate pentru același tip de servicii.
”S-a făcut o analiză comparativă a preţurilor ofertate de acelaşi operator în lotul 1 faţă de cele ofertate în lotul 2, constatând că, pentru anumite servicii preţul unitar/UM din oferta lot 1 este supraevaluat, respectiv de câteva ori mai mare decât preţul unitar/um/acelaşi serviciu lot 2. Pentru un număr de 20 de servicii din totalui de 48, preţul/UM ofertat la lotul 1 este cel puţin dublu faţă de preţul ofertat la lotul 2, regăsindu-se şi un număr de 10 servicii la care pretul ofertat la lotul l este între 4 şi 26,86 ori mai mare decât cel ofertat în lotul 2”, se arată în sursa citată.
Curtea de Conturi: abatere de circa 5 milioane de lei
Inspectorii Curții de Conturi susțin că valoarea estimată a presupusei abateri ar fi de circa cinci milioane de lei.
”Valoarea estimativă a abaterii se ridică la suma de 4.913.219,99 lei, reprezentând prejudiciul adus bugetului local ca urmare a acceptării în cadrul ofertei depuse de SC Florisal SA, pentru lotul 1 a unor preturi unitare supraevaluate, în condițiile în care acelaşi ofertant, în cadrul aceleiaşi proceduri, la aceeaşi dată, pentru aceleaşi servicii, în aceleaşi condiţii de execuţie cantitativă şi calitativă, depune ofertă cu prețuri unitare mult mai mici, preţuri care dacă s-ar fi folosit de SC Florisal SA la ofertarea serviciilor din lot 1, valoarea ofertei pentru lot 1 ar fi fost 2.278.314,36 lei, faţă de 7.191.534,35 lei”, susțin reprezentanții Curții de Conturi.
Primăria se apără: totul este legal
Primăria Satu Mare a contestat raportul inspectorilor Curții de conturi Satu Mare la nivelul central al aceleeași instituții. Administrația locală susține că totul s-a făcut cu respectarea legislației în vigoare.
Concret, în contestaţie se menţionează că premergător procesului de evaluare al ofertelor membrii comisiei de evaluare au semnat fiecare o declaraţie de confidenţialitate şi imparţialitate, iar pe tot parcursul procedurii au avut un comportament independent imparţial faţă de toţi ofertanţii participanţi la procedură, respectiv nu au urmărit favorizarea vreunui ofertant şi nu au fost supuşi unor presiuni de niciun fel pentru a acţiona într-un anumit sens.
”Întreg procesul de evaluare s-a desfăşurat în strictă legătură cu urmărirea îndeplinirii cerinţelor stabilite de autoritatea contractantă în documentaţia de atribuire (Caiet de sarcini, Fișa de date). Din punct de vedere al comparării ofertelor, contestatarul menţionează că, comisia de evaluare s-a raportat la criteriul de atribuire şi la valoarea estimată publicată de autoritatea contractantă în documentaţia de atribuire şi anunţul de participare. (…) De vreme ce un ofertant nu depune o anumită ofertă pe un anumit lot, respectiv nu își manifestă voinţa de a se angaja din punct de vedere juridic într-un contract de achiziţie publică la un anurnit preţ, autorităţii contractante nu îi este permis să formuleze pretenţii în sensul de a-i atribui contractul respectivului ofertant la altă valoare decât cea ofertată”, este apărarea formulată de Primăria Satu Mare.
Concluzia Curții de Conturi București
Comisia centrală a Curții de Conturi reţine că entitatea verificată nu a urmărit utilizarea eficientă a fondurilor publice alocate de la bugetul municipiului, în procesul de atribuire a acordului cadru pentru obiectivul ”Întreţinere spaţii verzi din Municipiul Satu Mare, lot I şi lot 2″.
”Estimarea prețurilor unitare efectuată de autoritatea contractantă ca medie aritmetică a preţurilor unitare din studiul de piaţă realizat de specialiştii S.A.D.P.P.S.P. şi preţurile unitare ofertate de participanţi la procedura de achizitie publică privind încheierea acordului cadru pentru obiectivul „Intreţinere spaţii verzi din municipiul Satu Mare” iniţiată prin anunţul de participare publicat în SEAP nr.146091/28.08.2013, a condus la o supraevaluare a tarifelor unitare estimate”, susține conducerea Curții de Conturi.