Drumul expres Satu Mare – Oar, pe lista priorităților de anul viitor. Guvernul crede că va fi gata în 2025
Drum Expres Conexiune Satu Mare (VO Satu Mare) – Oar (Granița Româno-Ungară – Drum Expres M49 Ungaria) a fost pus de guvern pe lista marilor proiecte de investiții prioritare anul viitor. Potrivit anexei publicate, guvernul crede că proiectul se va finaliza în 2025, asta chiar dacă, pentru anul curent, stadiul de implementare este în continuare la 0%.
Coaliția PSD-PNL va avea joi prima ședință împreună cu ministrul de Finanțe pe tema bugetului pe 2024, iar Guvernul va adopta un memorandum având ca tema investițiile publice prioritare pentru anul viitor document care va sta la baza eleborării bugetului pe 2024.
Potrivit Memorandumului, în procesul de prioritizare, 9 ordonatori principali de credite au transmis informații cu privire la 221 de proiecte de investiții publice semnificative, cu o valoare actualizată totală de – 319.783.446 mii lei și un rest de finanțat pentru finalizarea acestora de 208.338.195 mii lei.
În Anexa 1 la memorandum sunt prezentate 159 proiecte de investiții publice semnificative din care, 28 sunt proiecte noi, iar 131 proiecte sunt în continuare, aflate în diferite stadii de implementare.
Pe lista proiectelor importante se află și drumul care ar urma să facă legătura dintre varianta de ocolire a municipiului Satu Mare și Oar, la granița cu Ungaria, acolo unde autoritățile se grăbesc să finalizeze drumul expres M49. Potrivit autorităților din țara vecină, tronsonul de drum expres care va face legătura cu Satu Mare, pe partea maghiară, avea un stadiu de implementare de 5% în vara lui 2023, când și primarul municipiului Satu Mare a vizitat șantierul vecinilor.
Pe 27 octombrie, guvernul a aprobat exproprierile pentru Drumul Expres Satu Mare – Oar. Pentru exproprieri, despăgubirile acordate proprietarilor vor fi de 7,3 miliaone lei.
„În prezent, legătura dintre Satu Mare și granița româno-ungară se realizează prin intermediul drumului național DN 19A (Satu Mare – Petea), care are câte o bandă de circulație pe sens și un trafic foarte ridicat, cu sectoare pe care este atinsă capacitatea de circulație a drumului. Acest proiect face parte din strategia de implementare la nivel național pentru Drumul Expres cu denumirea generică “Someș Expres”/coridorul trans-frontalier 3 CTF3 – „Someș”, cuprins în M.P.G.T., asigurând baza necesară cererii de transport în creștere și un grad ridicat de siguranță a traficului rutier. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții „Drum Expres Conexiune Satu Mare (VO Satu Mare) – Oar (Granița Româno-Ungară – Drum Expres M49 Ungaria)”, este necesar a fi expropriată o suprafață de 1.670.319 mp, aferentă unui număr de 593 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanşarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional „Drum Expres Conexiune Satu Mare (VO Satu Mare) – Oar (Granița Româno-Ungară – Drum Expres M49 Ungaria)”, respectiv pentru un număr de 593 de imobile, în suprafață totală de 1.670.319 mp. Din suprafața totală de 1.670.319 mp proprietate privată afectată de realizarea obiectivului de investiții, suprafața de teren de 506.038 mp, (aferentă unui număr de 71 imobile proprietate privată) este necesară pentru gropile de împrumut, situate pe raza localității Livada din județul Satu Mare”, arată Nota de Fundamentare a proiectului de Hotărâre de Guvern.
Lungimea totală a traseului este de 14,862 km formată din 10,831 km drum expres + 4,031 km drum de legătură. Estimarea inițială a fost că drumul va costa 900 de milioane de lei, suma fiind actualizată în anexe acum depășind un miliard. Adică se va plăti în jur de 14,3 milioane de euro pe kilometru de drum expres.
Viteza de proiectare pentru drumul expres este de 120 km/h, iar viteza de proiectare pentru bretelele nodurilor rutiere este de 60 km/h.
Proiectul prevede realizarea a două noduri rutiere, șapte pasaje (trei superioare și patru inferioare), 54 de podețe, două spații de servicii și un Centru de Întreținere și Coordonare.
Drum face parte din proiectul cunoscut ca „Autostrada Nordului”, ce se continuă către Baia Mare, Dej, Bistrița, Vatra Dornei și Suceava.
Pe aceștia îi mai crede cineva, centura 19km în 5 ani, podul trebuia să fie gata în noiembrie 2022 (am dovada), drumul Oar va fi gata în 2052, nu în 2025. Acesta e ritmul de lucru la noi. Hei rup, hei rup, he…..
View Comment