DOCUMENTE. Deputatul Cozma susține, cu acte, nelegalitatea proiectului parcării subterane din centrul Sătmarului
Deputatul Adrian Cozma, președintele Organizației Județene Satu Mare a PNL, a depus la Prefectura Satu Mare o nouă sesizare privind proiectul adoptat de către Consiliul Local Satu Mare având ca obiect construirea unei parcări subterane în centrul municipiului Satu Mare, în zona Hotelului Dacia.
Redăm mai jos atât declarația, cât și documentele aferente, depuse în probațiune:
”În completarea sesizării înregistrate la nivelul instituției dumneavoastră cu nr. 6082/29126 din 24.06.2022, analizând proiectele de HCL cu nr. 1 și nr. 3, aprobate în cadrul ședinței extraordinare a Consiliului Local Satu Mare din 12.07.2022, am constatat persistența mai multor încălcări ale legislației în materie în conținutul HCL nr. 141/2022 și nr. 183/2022, precum și răspunsul superficial la cele mai multe dintre solicitările formulate de Instituția Prefectului – Județul Satu Mare prin adresa cu nr. 36462 din 29.06.2022.
În acest context, vă solicit să aveți în vedere, în cadrul procedurii în contencios administrativ inițiate, următoarele elemente:
- Art. 885 alin. 1 din Codul Civil, prevede: Sub rezerva unor dispoziții legale contracre, drepturile reale asupra imobilelor cuprinse în cartea funciară se dobândesc, atât între părți, cât și față de terți, numai prin înscrierea lor în cartea funciară, pe baza actului sau faptului care a justificat înscrierea. Articolul menționat se coroborează cu prevederile art. 551 și art. 866 din același act normativ, care învederează faptul că dreptul de concesiune este un drept real. Pe cale de consecință, în condițiile inexistenței unor prevederi contrare, dreptul de concesiune (indiferent de felul ei, în condițiile în care legea nu distinge) se dobândește numai prin înscrierea în cartea funciară, aspect care contrazice în mod evident și invalidează argumentația primăriei, care susține că nu se impune înscrierea concesiunii în cartea funciară întrucât situația juridică a terenului înscris în CF nr. 171932 rămâne neschimbată.
În situația neînscrierii în cartea funciară a dreptului de concesiune, ne întrebăm cum va reuși potențialul concesionar să-și îndeplinească obligațiile contractuale prevăzute la capitolul 11.2.2 Documentații, 11.2.4 Proiectarea, 11.2.7 Operarea etc.
Totodată, țin să evidențiez faptul că, pentru a crea aparența existenței unor criterii precise de delimitare a suprafeței care urmează să fie concesionată, primăria a introdus art. 4 în noua formă a HCL nr. 183, prin care pretinde că suprafața de teren care ar urma să fie pusă la dispoziția concesionarului este identificată în baza planului de situație întocmit de PFA Văscan Adrian Viorel. Atrage atenția faptul că Primăria Satu Mare a intrat în relații contractuale cu PFA deținută de un angajat al său, aspecte care intră cel puțin sub incidența art. 79 și 96 din Legea 161/2003, în cazul respectivului funcționar. De asemenea, prezintă interes identitatea persoanei care a realizat achiziția respectivului serviciu, precum și participarea sau nu a funcționarului public Văscan Adrian Viorel la întocmirea documentației concesiunii, în vederea evaluării existenței unor fapte de natură penală. Nu în ultimul rând, în legătură cu valoarea juridică a respectivului document, relev faptul că acesta este neînregistrat și datat cu aproximație.
- În completarea aspectelor de nelegalitate relevate foarte corect la paginile 7-8 din adresa dvs cu nr. 36462 din 29.06.2022, menționez prevederile art. 2 alin 1 din HG nr. 867/2016, potrivit căruia: Autoritatea contractantă are obligația de a desemna o comisie de coordonare și supervizare pentru pregătirea și planificarea fiecărui contract de concesiune. La alin. 3 al aceluiași articol sunt prevăzute principalele responsabilități ale comisiei amintite, printre care aceea de fundamentare a deciziei de concesionare, cu respectarea prevederilor art. 7 din Legea 100/2016, stabilirea procedurii de atribuire a contractului de concesiune, respectiv coordonarea procesului de elaborare a strategiei de contractare a concesiunii. Potrivit actului normativ menționat, toate documentele menționate trebuiau să fie întocmite în momentul aprobării de către Consiliul Local a realizării investiției.
Potrivit art. 9 alin 2 din HG 867/2016, Strategia de contractare este un document complex prin intermediul căruia se documentează deciziile din etapa de planificare, fundamentare și pregătire a procedurii de atribuire a contractului de concesiune în legătură cu principalele elemente ale investiției. Doar parcurgerea riguroasă a acestui proiect este de natură a indica necesitatea realizării investiției, valoarea acesteia, justificarea alegerii procedurii, durata contractului etc. Alin. 3 al aceluiași articol relevă că strategia de contractare este un document al fiecărei proceduri de atribuire a unui contract de concesiune inițiate de autoritatea contractantă.
Reiterez faptul că documentația inițială a HCL nr. 183 nu a fost însoțită nici de studiul de fundamentare prevăzut de normele în materie, documentul întocmit de societatea 9.Opțiune SRL fiind doar un studiu economic și financiar, partea a studiului de fundamentare, potrivit cadrului legal cunoscut.
Varianta reaprobată a HCL nr. 183/2022 este însoțită de același document, redenumit, și căruia i-au fost adăugate 2 pagini pentru a crea aparența respectării obligaților legale. În mod evident capitolele adăugate sunt irelevante din perspectiva fundamentării investiției, iar comisia care trebuia să supervizeze realizarea acestuia (potrivit art. 17 alin. 1 din HG 867/2016) nici măcar nu a fost numită.
În concluzie, apreciez că modificările aduse HCL cu nr. 141 și 183 prin cele două proiecte adoptate în cadul ședinței extraordinare de Consiliu Local din data de 12.07.2022 nu au condus la rezolvarea principalelor probleme de legalitate, dimpotrivă, au evidențiat modul discreționar de luare a deciziilor, desconsiderarea obligațiilor legale care revin conducătorului instituției și aparatului de specialitate, precum și faptul că decizia de concesionare nu este rezultatul unui proces onest, planificat și responsabil, venit să servească interesului comunității, așa cum este prevăzut de cadrul normativ.
În consecință, apreciind că viciile procedurale din procesul de adoptare a celor două hotărâri nu mai pot fi îndreptate, vă solicit continuarea procedurii în contencios administrativ inițiate, în vederea anulării acestora”.
Reacția Primăriei Satu Mare: ”Domnul Cozma arunca pe piața o mulțime de informații false, unele intenționat, altele cauzate de lipsa autor cunoștințe elementare de drept. Cea mai flagranta, ca nu ar fi existat o Comisie de coordonare și control. Aceasta Comisie a fost condusa chiar de colegul domnului Cozma de partid, viceprimarul Gheorghe Stan. Totodată, domnul Cozma nu este capabil să facă diferenta între concesionare de teren și concesionare de lucrări.”
Viitorul este pentru poluare 0 in centrele oraselor mari. In loc sa se puna de atatea proiecte SF, care nu acopera reala nevoie a unui oras modern.
In opini mea costurile schimbari unei fabrici cum este mondiala in parcare supra terana, sau a altor puncte ca si parcare este posibila. Parerea mea este ca investitia ar putea fi si in parcarea de langa M.Eminescu unde este proprietar privat, 0 construit si deschis pentru o parcare atat subterana cat si supra terana.
In alte ordine de idei, ar trebui de urgenta lucrat pentru conservarea liceului I.C.Bratianu, a carei fatade risca sa se piarda. In opinia mea, din liceul bratianu se poate transforma intr-o facultate cu diferite arii de acoperire in medicina, arhitectura si construcții energetice si civile.
Satu mare are 4 licee care se straduiesc sa isi atinga potentialul, si ar fi important ca oferta educațională să le permita tinerilor să studieze la noi in județ, trebuie sa știm să atragem studenți si să construim orașul ca si punct de interes pentru orice parinte care ar vrea sa isi creasca copilul intr-un oraș cu potențial.
La nivel de investiții. Satu-Mare, ar trebui să puna bazele unui sistem de circulație cu tramvaie și linii electrice de transport public. Am avea premiera de a face lucruri care nu au mai fost facute pentru acest oraș, si o posibila vizibilitate pozitiva in publicațiile de stiri ale romaniei.
Nu in ultimul rand, as avea de adăugat câteva măsuri pentru economia româniei. Transportatori publici au crescut cu 40% costul biletului de călătorie, in conditiile in care circuli in picioare uneori, si nu ai transport public din ora in ora asigurat de transportator. La mijloc este o perfida cufureala a acestor transportatori de a stoarce cât mai mult posibil de la cei care folosesc transportul public privat.
Un pensionar nu stiu daca isi permite din pensia lui sa dea uneori si 20 de lei pe bilet sa ajunga in oras, in functie de distanța la care se află de oraș. Cer deputatilor de Satu-Mare mare sa puna aceasta problema pe ordinea de zi.
Satu-Mare ar trebui sa fie vizibil interesata si de proiecte energetice de la NuScale. Energia nucleara, poate crea multe locuri de munca, Satu-Mare ar avea posibilitatea amplasării unor astfel de centrale cu racire bazata pe apa din Someș.
Energia vanduta dezvoltă absorbție de fonduri din taxele aferente vânzării de energie electrica, castigul este autonomia energetica si echilibrul dintre consum si cerere, cu locuri de muncă și taxe mai multe care sa dezvolte bugetul orasului la nivel de investitii care le poate face
View CommentLiceul bratianu ar putea foarte bine sa fie cumva relocat ca si nr de liceeni, catre celelalte licee din judet. Pentru că Satu-Mare, are nevoie de oameni inalt formați, astfel încât orașul să câștige interes si investiții. Nu ar strica și un profil pe IT pur si nu doar automatizari, ce avem in acest moment la satu- mare.
Parerea mea este ca liceul bratianu, ar avea o mai mare importanta ca si facultate, cu camine pentru studenți in cadrul blocului vechi de telefonie. Amplasarea lui in centru il face ideal si foarte important ca si posibil campus universitar de prestigiu, cu indrumarea adecvată, si absorbția unor specialiști, care să formeze studenți și specialiști necesari pentru orașul nostru.
Sper ca in viitor sa vedem astfel de mișcări in spiritul marilor intelectuali, care s-au zbatut sa isi faca un nume, si sa lase un viitor generatiilor care vor veni.
Mesajul meu este acesta, fiecare politician trebuie sa aspire, spre a deveni un politician respectat, la standarde de a stii cine este, si ce a facut pentru Romania. In momentul de fata Romania si-a lasat ca mostenire istorica doar proiecte controversate, incompetență. E pacat pentru ca prezentul scrie acel trecut istoric si dicteaza viitorul acestei tari, fără oamenii care să aspire și să facă ce făceau mari intelectuali si oameni de oaza a Romaniei, e ca si cum am avea o echipa de fotbal formată din jucători care nu pun pasiune in cariera lor, fara acel patos de a reusi profesional chiar si in politica.
View CommentSe pare că peste 50 de ani vom fi singurul oraș rămas în urmă și asta ne va ajuta că și obiectiv turistic la fel că Cernobîl. Nici nu mă gândesc cât e de greu pentru primărie sa vina cu ceva nou .
View Comment