Contre pe tema iluminatului festiv. Panait: „Vorbim de o sumă exorbitantă”. Primăria Satu Mare: „Informații false”
Contre între deputatul USR Radu Panait și Primăria Municipiului Satu Mare pe tama facturii pentru iluminatul festiv. Parlamentarul sătmărean a denunțat licitația anunțată de autorități cu privire la achiziționarea serviciilor de iluminat festiv pentru următorii patru ani, în timp ce autoritățile locale spun că informațiile prezentate sunt de natură să inducă în eroare opinia publică.
Deputatul USR Radu Panait a denunțat licitația pe care Primăria Satu Mare vrea să o facă pentru achiziționarea sistemului de iluminat festiv.
„În perioada în care facturile la energie au atins prețuri record iar sătmărenii se confruntă cu o mulțime de lipsuri, primăria are în plan să cheltuie aproape 6 mlioane de euro pe iluminatul public de sărbători! Vorbim de o sumă exorbitantă și nejustificată, iar primăria încearcă să motiveze prețul menționând că banii vor fi alocați și pentru sărbătorile Pascale. Mă întreb ce au de gând să lumineze atunci, în condițiile în care și anul acesta dar și anul trecut s-au folosit de elemente de decor care nu au necesitat electricitate, și nici nu văd în ce context ar fi nevoie de mai mult. Permiteți-mi să nu cred că sărbătorile noastre vor fi mai frumoase datorită unor luminițe, și cu facturi record la energia electrică. Unde ar putea fi investită o parte din cei 27 milioane lei?”, atrage atenția deputatul pe pagina sa de socializare.
Panait exemplifică și cu câteva dintre proiectele de investiții pregătite la nivelul municipiului Satu Mare.
„Priviți costurile următoarelor proiecte de investiții: – Amenajarea malurilor Someșului: 8 milioane lei; – Parcarea subterană din față de la Hotel Dacia – 19 milioane lei; – Pasarela de peste Someș până la mall: 22 milioane lei. Mă întreb totodată de ce se scoate la licitație un contract pe patru ani? De ce nu s-ar licita în fiecare an? Dacă măsurile de eficientizare a consumului de energie electică și trecere spre energia regenerabilă propuse de USR vor fi puse în aplicare, ne așteptăm ca prețurile să scadă. Ori în cazul de față, sătmărenii ar plăti aceeași sumă exorbitantă dacă acest contract va fi încheiat pe 4 ani”, precizează deputatul Radu Panait.
Parlamentarul subliniază că nu se opune iluminatului festiv, doar că „factura” este prea mare pentru un oraș cu reale probleme de infrastructură.
„Să fim clar înțeleși: nu mă opun sub nici o formă iluminatului festiv. Consider însă că de sărbători ne putem bucura de un oraș frumos împodobit și iluminat însă pe bani mai puțini. Satu Mare are reale probleme de infrastructură iar prioritățile ar trebui să fie cu totul și cu totul altele! Dumneavoastră ce vă doriți? Milioane de euro aruncate pe iluminat festiv sau facturi mai mici și investiții sustenabile?”, a mai spus deputatul sătmărean.
Reacția Primăriei Satu Mare nu s-a lăsat așteptată. Autoritățile spunând că opinia publică este indusă în eroare.
„Primăria Municipiului Satu Mare a cheltuit în ultimii 4 ani sume cuprinse între 500.000 și 900.000 de lei/an pentru iluminatul ornamental de sărbători. Aceste sume sunt similare cu cele cheltuite în perioada 2012-2016, în schimb calitatea s-a îmbunătățit substanțial în perioada 2018-2021, lucru remarcat și de sătmăreni. Primăria nu va majora aceste sume semnificativ nici în următorii 4 ani. Valoarea estimată a acordului cadru pe 4 ani rezultă din suma tuturor elementelor decorative ce va sta la dispoziția municipiului Satu Mare să aleagă un iluminat festiv modern și diversificat, în fiecare an de contract. Această valoare nu reprezintă suma pe care municipiul Satu Mare o va cheltui în cei 4 ani. Suma pentru acest capitol este votată de consilieri la aprobarea bugetului anual. Informațiile false aruncate în spațiu public, în lipsa studierii documentației și a unor cunoștințe elementare de administrație publică și juridică, nu fac decât să discrediteze un parlamentar care vrea să inducă în eroare opinia publică”, se arată într-un drept la replică al autorităților locale, publicat și el pe Facebook.
Poate ca Radu nu stie inca toate demersurile prin care se intampla ceva juridic, prin fonduri locale, pnrr etc…
Insa eu consider ca argumentele lui sunt considerabil de importante. Nu o sa iasa lumea sa isi puna un zambet fortat pe fata, pentru ca primaria satu mare a investit zeci de milioane de lei in lucruri inutile.
O solutie ar fi investirea in linii de transport electric pentru autobuze ce circula pe program intern, reducerea costurilor si eficientizarea zonelor rurale din jurul satmarului, foarte multe zone ar fi atunci considerate de oraseni pentru a isi ridica o casa si a avea propria lor liniste si comfort. Deocamdata majoritatea „cretinilor” pun piedica dezvoltarii economice a acestui oras in directia buna. Si aici vorbim de patrnoasi astia de joasa speta care pun preturi pe bilet mare, incalca legea zilnic si reduc si nr de curse care le fac pe zi, si nici nu au orar al curselor adecvat afisat, ca sa numai adaugam ca pentru unii din mediul rural depind foarte mult ori de masina proprie, ori de transport asigurat de firma, atunci cand sunt alte programe de lucru ce depasesc gama de servicii oferite de transportatori publici.
Daca ar exista o interconectivitate mai mare urban-rural. Sigur ca investitorii ar fi tentati sa ridice afaceri si in mediul rural, si sa dezvolte practic o zona rurala spre dezvoltare si crestere.
Consider ca e nevoie de autoritati sa faca ordine si sa aplice legea si 2 sa modifice astfel in cat aceste probleme sa fie adresate cand unui patronas i se acorda o licenta de a efectua transport public.
Nu in ultimul rand pe o lege locala de competenta, ar trebui reglementat ca transportatorul care nu asigura cursa la ora respectiva si lasa gol, cu scopul de a face economii, gen sa elibereze acel drept catre stat pentru a ii acorda altui transportator drepturi de a opera in orele in care transportatorul ce a castigat licenta de traseu, sa poata cumpara ceea ce este liber, desigur cu ora 06:00 , 07:00 si 24:00 la zona neutra. Licentele ar trebui organizate in orare din 2 in 2h, dar traseul sa aibe 2 licente astfel incat un transportator daca nu transporta din 1h in 1h sa nu aibe monopol. Astfel cine nu isi indeplineste licenta pac afara… . Iar orele matinale cand operatori ar trebui sa duca oameni la munca sa fie neutre ca si apartenenta neatribuite intr-o licenta anume de transport.
Uite ca eu imi ofer gandirea asupra ce este important de facut…
Si nu ar strica niste linii de tramvaie. Si asa orasele care isi modernizeaza infrastructura scapa de unele, noi am putea folosi si reconditiona ce alte orase mari numai folosesc, desigur daca e viabila treaba. Asta inseamna sa gandesti spre proiecte eficiente.
Suntem oras la granita, si cred ca ar fi cazul sa si marim eficienta frontierei, castigurile orasului ar creste la un trafic mai mare in vama Petea, Halmeu.
Mai am idei si gandiri benefice pentru orasul Satu-Mare, doar ca necesita ca autoritatile, sa apuce un capat si sa miste lucrurile in directia care trebuie.
Multumesc celor ce au reusit sa imi citeasca acest mesaj!
Sigur e important sa si vorbim pe acest subiect, pana la urma suntem 100 000+ de cetateni in judetul Satu-Mare, iar schimbarile vor veni, doar daca abordam problema cum ar trebui. Imi pare ca e nevoie de o pagina social media, unde fiecare individ sa poata spune ceva, fara ca ceilalti sa ii intre in viata lor personala. Aici sau pe o sa platforma de reddit dedicata orasului Satu-Mare. Ar fi foarte important sa fie o pagina unde locuitori judetului isi pot arata opinia, ideile complet anonim.
Sper ca lumea sa inteleaga, ca pana la urma nu o sa mancam nici asfalt si nici beculete, nici parcari subterane, e un oras micut care trebuie orientat sa redea o investitie care se reflecta in buzunarul cetateanului de rand.
Sper ca un articol sa fie facut in acest sens. Daca cineva acolo a inteles ce inseamna o stire, o stire nu vine doar din gura unui om cu putere, ci poate veni si de la un jurnalist si de la un cetatean si asa mai departe.
View Comment