Colegiul Medicilor Satu Mare, reacție în premieră după ultimele scandaluri din spitale
Reprezentanții Colegiului Medicilor Satu Mare a ieșit – în premieră – cu un punct de vedere după ultimii ani în care o parte din medicii din județ au făcut obiectul unor acuzații venite din partea pacienților și al aparținătorilor. Cadrele medicale – prin reprezentanții lor – fac apel la înțelegere din partea partea comunității și susțin că actuala stare de spirit nu face bine nimănui. Cauzele principale ale acestei sincope sunt numeroase și țin de: lipsa de timp, supraaglomerarea unităților medicale, lipsa de personal medical, stresul creat pacienților de problemele medicale pe care le întâmpină și uneori așteptări nerealiste.
Redăm mai jos integral poziția Colegiului Medicilor Satu Mare: ”Colegiul Medicilor din România are ca principal obiect de activitate controlul și supravegherea exercitării profesiei de medic, aplicarea legilor şi a regulamentelor care organizează şi reglementează exercițiul profesiei, reprezentarea intereselor medicilor și păstrarea prestigiului acestora în cadrul vieții sociale. În virtutea acestor prerogative legale, Colegiul Medicilor Satu Mare dorește să aducă la cunoștința întregii comunități sătmărene faptul că se depun eforturi considerabile pentru a se îmbunătăți condițiile de acordare a asistenței medicale.
Medicii sătmăreni sunt foarte bine pregătiți din punct de vedere profesional, empatia și grija față de pacient fiind componente esențiale ale conduitei medicale. Ca în orice activitate, și în activitatea din mediul sanitar exercitarea profesiei poate fi influențată de relațiile care se stabilesc între medici, pacienți și aparținători.
Cererea de servicii medicale în întreaga Europa a crescut foarte rapid în ultimii 20 de ani, iar forța de muncă din domeniul medical se străduiește să țină pasul cu aceste cereri. Cererea crescută de servicii medicale și presiunile asupra medicilor sunt determinate printre altele de următorii factori: creșterea cunoștințelor științifice, creșterea capacității clinice de a acționa în ceea ce privește orice problemă dată, creșterea cunoștințelor pacienților cu privire la ceea ce este posibil – mai degrabă decât la ceea ce este necesar, esențial sau de dorit, creșterea numărului de „dorințe” ale pacienților, mai degrabă decât a „nevoilor”, creșterea cererii pacienților pentru servicii la momentul care le convine, o societate care, de la pandemie încoace, a devenit mai speriată, mai agresivă, mai nerăbdătoare și mai neliniștită. O evoluție nedorită recentă este utilizarea presei pentru a denigra medicii și pentru a-i șantaja emoțional prin referire la Jurământul lui Hipocrate și la suferința pacienților.
Practica medicinei este adaptată la fiecare pacient și la fiecare consultație în parte. Deși se pot obține unele eficiențe, un serviciu personalizat este inevitabil mai lent decât serviciile generale medicale. Nivelurile și viteza serviciilor oferite pacienților sunt determinate de resurse, inclusiv de existența unei forțe de muncă suficiente – a cărei formare durează mulți ani. Pe bună dreptate, pacienții se așteaptă la explicații la fiecare consultație, ceea ce înseamnă că fiecare consultație durează mai mult decât în vremurile trecute.
Furnizarea oricărui serviciu se concentrează în jurul a trei calități fundamentale, dintre care oricare două se pot aplica, dar nu este posibil să existe simultan toate cele trei: un serviciu de bună calitate, un serviciu accesibil rapid, un serviciu cu costuri mai mici. Nevoia de comunicare între medic și pacient este necesară, ba chiar indispensabilă pentru ca actul medical să fie unul de calitate. Comunicarea reprezintă elementul principal pe care se bazează relația medic pacient.
Din păcate, uneori mediul în care se desfășoară actul medical nu e întotdeauna propice comunicării. Cauzele principale ale acestei sincope sunt numeroase și țin de: lipsa de timp, supraaglomerarea unităților medicale, lipsa de personal medical, stresul creat pacienților de problemele medicale pe care le întâmpină și uneori așteptări nerealiste. Există însă și situații când personalul medical se confruntă cu atitudini ostile din partea aparținătorilor sau bolnavilor, lucru care nu face decât să îngreuneze activitatea și să răspândească neîncredere în serviciile medicale.
Nu dorim ca activitatea medicilor din județul nostru să fie judecată prin prisma acestor situații, care țin mai mult de conjunctură și nu de profesionalismul cadrelor medicale, pentru că astfel se creează o stare de reticența generală față de întreg corpul profesional al medicilor, ceea ce ar aduce doar dezavantaje actului medical. În România au loc anual aproape 128 de milioane, iar în județul nostru aproape 2 milioane de acte medicale; numărul de pacienți deserviți și mulțumiți de calitatea serviciilor noastre și din păcate tăcuți asupra lor excedă cu mult numărul celor vocali pe rețelele sociale și nemulțumiți uneori pe bună dreptate, dar de multe ori și nejustificat.
Medicina nu este doar o știință ci o veritabilă vocație. Pregătirea medicală este în mod necesar lungă și dificilă. Pentru a obține un medic competent și pe deplin calificat, capabil să lucreze fără supraveghere, este nevoie de 11 până la 15 ani de la admiterea la universitate, urmată de o viață întreagă de învățare și de dezvoltare profesională continuă. Preocuparea constantă și permanentă a Colegiului Medicilor este aceea de a sprijinii atât medicii cât și pacienți în vederea obținerii unui act medical cât mai performant, acesta fiind scopul comun al tuturor.
Comportamentul cadrelor medicale e oglinda comportamentului pacientului/apartinatorilor, ceea ce duce la lipsa de motivare parand incompetenta . Dupa ani de zile de critici credeti ca se poate schimba ceva cu o greva ? In orice tara civilizata se protejeaza tot ce inseamna cadrul medical, nu gasesti un articol in ziar sau presa impotriva medicilor , rareori se mediatizeaza suicide , toate astea pentru linistea si protectia populatiei, dar ca la noi la nimeni ! Reversul medaliei v-a fi plini de doctori non UE in spitalele romanesti , iar medicii romani vor pleca acolo unde vor primi putin respect, apreciere, si unde vor avea liniste. In ciuda presiunilor si conditiile din toate punctele de vedere in care lucreaza doctorii si tot ce inseamna cadru medical, pot spune RESPECT !
View CommentFiecare padure cu uscaturile ei in orice institutie, publica sau privata. DAR atata denigrare la adresa medicilor si atatia experti de tinichea cu licenta luata prin 3-4 facultati care ar profita de amaraciunea pacientului si vulnerabilitatea credibilitatii medicilor, pana la Satu Mare, nici ca am mai vazut. Ia sa ne plece toti medicii, ca diabetologie am inteles ca nu mai avem, UPU probabil ca urmeaza sa nu mai avem, asa ca iesiti si denigrati medicii pana ajungem sa ne trateze din nou bunica cu rostopasca.
View CommentFelicitari colegiul medicilor pt un articol de exceptie in presa satmareana, obiectiv, realist si sanatos social.