Centura Sătmarului, printre „cele mai vitrege” proiecte de infrastructură
Centura Sătmarului este printre cele mai vitrege proiecte de infrastructură rutieră, spun cei de la Asociația Pro Infrastructură, care au verificat plățile făcute către constructori. Doar Autostrada A10 Sebeș-Turda și DN 18 Moiseni-Iacobeni au sume datorate mai mari decât varianta de ocolire a municipiului Satu Mare.
Unul dintre principalele motive din cauza cărora construcția de drumuri noi și modernizarea celor existente înaintează foarte greu este plata facturilor către constructori cu mari întârzieri, spun cei de la Pro Infrastructura care au și făcut un apel la CNAIR să urgenteze achitarea restanțelor.
„Sunt doar câțiva antreprenori capabili să susțină din surse proprii un șantier complex de sute de milioane de lei. Așa că, în lipsa unei predictibilități financiare, aceștia reduc mobilizarea, muncind cu țârâita și întinzând lucrările pe ani de zile până când primesc banii cuveniți”, spun cei de la Pro Infrastructură.
Restanțe de peste 10 milioane de lei pentru Centura Sătmarului
Printre cele mai vitregite se numără Autostrada A10 Sebeș-Turda, centura Satu Mare, giratoriul suspendat de pe DNCB în zona Berceni, reabilitarea DN18 Moisei-Iacobeni sau DN76 Ionești-Vârfurile.
Potrivit datelor furnizate de cei de la Pro Infrastructura, compania Itinera, cea care realizează lucrarea de la Satu Mare, a emis la mijlocul lunii decembrie o factură de 14,4 milioane de lei către CNAIR, dar a rămas neachitată.
Pentru lotul Sebeș-Turda, o factură din luna septembrie de 19,6 milioane este în continuare neachitată. Iar situația se repetă, cu sume și mai mari, pe DN 18, porțiunea cuprinsă între localitățile Moisei și Iacobeni. Facturile către Autotehnorom, emise în cursul anului trecut, ajung la 33 de milioane de lei, iar cele pentru ARL Cluj, emise în august, se ridică la 14,8 milioane.
Probleme cu facturi neachitate sunt și pe DN 18 Baia Mare – Sighetu Marmației, DN 7 Ionești-Vârfurile, dar și la giratoriu suspendat de la Berceni, de pe centura Capitalei.
„În condițiile în care ritmul de execuție este total nesatisfăcător, nu ne mai permitem să punem frâne suplimentare puținelor șantiere pe care se lucrează”, conchid cei de la Pro Infrastructură.
Cu toate că factura a rămas neplătită, autoritățile sătmărene s-au declarat în cursul lunii ianuarie mulțumite de avansul făcut de constructor. La puțin timp după învestirea în funcție, prefectul Radu Bud a făcut o vizită în teren. Bud a concluzionat că jumătate din lucrare este gata, iar anul viitor, în vara lui 2021, șoferii vor putea folosi varianta de ocolire.
Termenul inițial de finalizare a fost decembrie 2020, dar a fost devansat. Cu toate astea, prefectul județului a spus că în vara acestui an ar putea fi deja dată în folosință porțiunea care leagă Drumul Careiului de bulevardul Aurel Vlaicu.
MUltumiri informatilor satamarene si de pretutindenii subces!!
View Comment