Ce este shrinkflația. Ciolacu vrea măsuri după ce producătorii au scăzut gramajul dar au menținut prețul
Ce este shrinkflația. Ciolacu vrea măsuri anti-shrinkflație ca în Franţa. Potrivit premierului urmează să fie elaborată o reglementare în baza căreia producătorii vor fi obligaţi să semnaleze vizibil pe ambalaj în cazul în care au redus gramajul unui produs.
Ce este shrinkflația. Shrinkflația a devenit o problemă reală în numeroase țări, atât pentru consumatori, cât şi pentru autorități. În Franța, guvernanții au luat măsuri deja. Astfel, începând cu luna iulie, comercianţii francezi vor trebui să afişeze timp de două luni când cantitatea produselor alimentare şi altor bunuri de consum obişnuite, cum ar fi detergentul, a fost redusă într-un mod care duce la creşterea preţului unitar. Ministrul francez de Finanțe chiar a mers atât de departe încât a catalogat fenomenul drept o fraudă. Și nu doar Franța vrea să ia măsuri. Și premierul Ungariei a anunțat că va căuta soluții legislative pentru ca clienții să nu fie trași în piept.
Și nu doar Europa se confruntă cu shrikflație. În discursul său despre Starea Uniunii, inclusiv președintele american Joe Biden a vorbit despre felul în care clienții se simt păcăliți de shrinkflație.
Ce este shrinkflația
Ce este shrinkflația în economie. Shrinkflația este considerată o practică ce constă în mascarea scumpirii produselor prin reducerea cantităţilor de produs, în timp ce ambalajele rămân similare, iar prețul rămâne același. Practic, pe unitate, produsul s-a scumpit, dar producătorii speră că ambalajul similar îi va face pe clienții mai puțini vigilenți să nu își dea seama de scumpire.
Economiștii explică faptul că companiile recurg la shrinkflație în momente în care costurile de producție, din diferite motive, încep să crească, iar pentru a menține profitul, ele trebuie să transmită mai departe, către clienți, scumpirile. Doar că, scumpirile pot avea efecte negative, așa că producătorii recurg la astfel de tactici pentru ca clienții să observe târziu situația și să nu reacționeze prin respingerea produsului sau chiar a producătorului.
Uneori, companiile, pentru a preveni criticile cauzate de practică, încearcă să ofere explicații clienților prin campanii care sugerează că scăderile gramajelor sunt, de fapt, în beneficiul clienților. Unii producători explică gramajul redus prin preocupări pentru sănătate, față de impactul asupra mediului sau a risipei alimentare.
Ce este shrinkflația. Ce măsuri vrea premierul Ciolacu
Prim-ministrul a precizat, în debutul şedinţei de Guvern, că fenomenul este tot mai prezent în statele europene, inclusiv în România.
„Unii comercianţi au scăzut gramajul la produse, dar au lăsat preţurile la fel de mari. Consider că aceasta este o formă de înşelăciune împotriva consumatorilor! Este de fapt o scumpire «camuflată», nejustificată economic, sub un ambalaj foarte asemănător. Cer tuturor autorităţilor de control din România să intervină urgent! Iar, în paralel, să pregătim o reglementare, pe modelul francez: producătorii să fie obligaţi să semnaleze vizibil pe ambalaj că au redus gramajul, dacă preţul produsului a rămas neschimbat. Şi, evident, sancţiuni dure pentru nerespectarea acestei obligaţii”, a precizat Ciolacu.