Ce buget au românii pentru cadourile de sărbători, în 2024. Unul din zece refuză să mai trateze Crăciunul ca pe o zi specială
Anul acesta, potrivit studiului recent realizat de Offerista, numit „2024 Holiday Shopping Report”, derulat la nivel european, aduce oamenilor de Crăciun și îngrijorări financiare. Majoritatea românilor susțin că vor aloca un buget mai mic pentru sărbători, iar aproximativ 72% dintre aceștia sunt îngrijorați de inflație.
În România, aproximativ72% dintre respondenți au declarat că principala problemă care îi îngrijorează este inflația, 56% dintre respondenți sunt îngrijorați de creșterea prețurilor la energie/gaze. Apoi, 39% dintre aceștia sunt îngrijorați de sănătate, apoi 35% dintre ei au temeri legate de situația financiară proprie.
Multe persoane își concentrează bugetele de sărbători pe articole esențiale și reduc în același timp și cheltuielile discreționare, iar peste 90% dintre români au declarat că vor limita cheltuielile la categorii de cumpărături precum: electrocasnice (56%), îmbrăcăminte (54%), mobilă (54%), restaurante (51%), călătorii (48%).
Din cauza situației economice, aproape două treimi din consumatorii români vor aloca același buget pentru cumpărăturile de sărbători ca și în 2023 (65,13%), în timp ce aproape 20% din consumatori vor aloca un buget total mai mic. Bugetul mai mic alocat pentru sărbători va însemna că anul acesta consumatorii intenționează să cheltuie mai puțin pe fiecare cadou (35%), vor alege produse total diferite cu un preț mai mic (29%) sau vor opta pentru alternative mai ieftine ale acelorași produse (20%), iar pentru branduri va fi mai dificil să atragă cumpărători. Din cauza impactului oferit de situația economică circa 11% dintre români au declarat că nu intenționează să facă cumpărături de Crăciun anul acesta din cauza puterii de cumpărare reduse.
Aproximativ 40% dintre consumatorii români intenționează să cheltuie între 500-1.000 lei pentru cumpărăturile de Crăciun, 24% au un buget total alocat de sub 500 lei, în timp ce 22% vor cheltui între 1.000-2.000 de lei anul acesta de sărbători.
Principalele categorii de achiziții pe care le au în vedere românii de sărbători sunt mâncarea și băuturile (52%), decorațiunile și alte produse pentru casă (42%), hainele, pantofii, accesoriile, sport (31%), cosmetice și parfumuri (24%) și jucăriile (20%).
Studiul 2024 Holiday Shopping Report a fost realizat în format online în perioada septembrie-octombrie, prin intermediul aplicațiilor deținute de ShopFully și Offerista și a vizat consumatori cu vârste de peste 18 ani de pe 8 piețe europene (Austria, Bulgaria, Germania, Franța, Ungaria, Italia, România, Spania și Ungaria), colectând date de la un eșantion reprezentativ la nivel național pentru fiecare țară în parte.