„Băț și morcov”: Cursuri obligatorii de afaceri pentru administratorii de firme și fonduri nerambursabile – propuneri pentru viitorul Guvern
Patronii de firme mici și mijlocii reuniți în Consiliul Național al IMM-urilor (CNIPMMR) fac un set de propuneri pentru viitorul Guvern, care va rezulta în urma alegerilor parlamentare programate în decembrie 2020, pe listă figurând fonduri nerambursabile pentru antreprenori, dar și introducerea unui carnet de conducere a afacerilor, prin care administratorii de firme care nu au studii economice vor fi nevoiți să urmeze cursuri de antreprenoriat.
Înainte de alegerile legislative care ar urma să aibă loc în 6 decembrie 2020 (dacă nu se vor amâna), CNIPMMR a prezentat, luni, un „Program de guvernare 2021-2024 al mediului de afaceri”.
La capitolul „Măsuri legislative”, patronii de IMM-uri membri ai Consiliului propun viitoarei Puteri: „introducerea carnetului de conducere al afacerii pentru administrator, cu excepţia absolvenților de învățământ superior sau liceal economic”.
Aceasta este o idee mai veche a CNIPMMR, prezentată anterior și pe care aum Consiliul o reia în setul de propuneri pentru viitorul Guvern. Concret, așa cum spunea președintele CNIPMMR, Florin Jianu (foto), măsura îi va viza pe administratorii firmelor, nu pe cei care sunt doar acționari sau asociați în firme, fără să fie ei administratori. În sectorul IMM, totuși, de cele mai multe ori, patronii firmelor sunt și administratori.
Practic, ceea ce se propune este ca persoanele care vor să fie administratori de firme să fie obligate să aibă așa-numitul „carnet de conducere a afacerii”, în cazul în care nu au o calificare economică, obținută în urma absolvirii unui liceu sau a unei facultăți de profil.
Un astfel de „carnet” ar urma să poată fi obținut în urma unor programe scurte de training organizate de diverși furnizori de educație: ONG-uri, universități, patronate etc.
Dacă o astfel de condiționare ar putea fi considerată un fel de „băț” – pe principiul stick and carrot – morcovul e mai generos – o listă lungă de ajutoare financiare pentru firme:
– Programul România Tech Nation. Acesta ar urma să prevadă:
- Susţinerea a cel puţin 500 de start-up-uri cu componentă digitală în fiecare judeţ, în total fiind susţinute minimum 20.500 de start-up-uri:
- Acordarea unui grant de 50.000 de euro/start-up,
- Asigurarea unui loc în makerspace, incubator de afaceri sau accelerator local (vezi pct. 4) ;
- În schimb, antreprenorii ar urma să fie obligați să urmeze programe de educație, training și mentorat pentru business.
– Women in tech – sprijinirea femeilor pentru deschiderea de afaceri în domeniul tehnologiei.
– Programul „Restart Sport România” pentru susţinerea start-up-urilor din domeniul sportiv, educaţia, reconversie profesională pentru spor vi;
– Programul „Student INNOtech” – susţinerea iniţia velor antreprenoriale ale studenţilor, cu accent pe domeniul tehnologiei informaţiei;
– Programul „Start Up + Next Gen”- susţinerea iniţia velor antreprenoriale cu finanţare din FSE +;
– Programul „Start Up Diaspora Next Gen”- susţinerea cetăţenilor români din diaspora care doresc să revină în ţară şi să deschidă o afacere cu finanţare din FSE +;
– Programul „Făcut în ţara mea” – promovarea noncomercială a consumului de produse și servicii realizate și prestate pe teritoriul național;
Programul Scale-up România – IMM. Asigurarea finanţărilor pentru companii care să îşi crească afacerile, cu acordarea unui punctaj suplimentar pentru beneficiarii de programe start-up.
– Programul pentru asigurarea siguranței alimentare a României – Agro România Susținerea de inves ții în unități de producție pentru industria alimentară. Programul va avea ca efect principal reducerea importului de produse alimentare, susţinerea producătorilor agricoli şi a fermierilor, echilibrarea balanţei de plăţi.
– Programul de sprijin al IMM-urilor din construcții – Building România. Creşterea capacităţii IMM-urilor din domeniul construcţiilor de a implementa proiecte de avergură mare.
– Programul Scale-up România – companii mari Implementarea a minimum 50 proiecte de mari dimensiuni cu impact în economia naţională (export de valoare mare- minimum 10 milioane de euro, intrarea pe noi pieţe);