Autobuzele/utilajele electrice, o mare țeapă pentru Satu Mare? Alții s-au convins
Autobuzele electrice, autospecialele electrice sau utilajele de salubrizare electrice nu ar putea să fie cea mai bună soluție pentru județul Satu Mare. De ce?! De exemplu, Apaserv Satu Mare are în dotare mai multe autoutilitare electrice, dar care le dau mari bătăi de cap angajaților. Care susțin că nu sunt foarte multumiți pentru că necesită mult timp pentru încărcare și dacă nu sunt complet încărcate pot merge doar pe distanțe scurte.
Este important de precizat că cei de la Transurban Satu Mare au în procedură de licitație achiziționarea unui număr de 17 autobuze. Doar că autoritățile locale se arată îngrijorate de faptul că aceste autobuze nu ar putea să facă față unei cerințe minime, respectiv să poată să parcurgă circa 250 de kilometri înainte de încărcare. Fapt care le-ar ține mai mult prin garajul operatorului public de transport local.
Să nu uităm despre Florisal, care are în vederea achiziționarea unor utilaje de salubrizare tot electrice. Având în vedere faptul că pentru astfel de activități ar fi necesar un consum mai mare de electricitate, există riscul real ca aceste utilaje să stea – la rândul lor – mai mult conectate la priză decât pe teren. Fapt care înclină balanța înspre utilajele clasice, mult mai fezabile.
Ajunge să vorbim despre fenomen deja cunoscut sub numele de „paradoxul autobuzului electric Oslo”. O problemă majoră în utilizarea autobuzelor electrice este reprezentată de performanța redusă a bateriilor la temperaturi foarte scăzute. Bateriile, fundamentale pentru funcționarea acestor vehicule, nu oferă aceeași eficiență în condiții de îngheț, ceea ce se traduce prin autonomie redusă. În plus, pentru a compensa pierderea de autonomie, se impune consumul suplimentar de energie pentru încălzirea habitaclului.
În căutarea unor soluții la această problemă, specialiștii au propus adoptarea încălzitoarelor pe motorină, care să asigure atât căldura necesară pentru pasageri, cât și menținerea eficienței bateriilor la temperaturi scăzute. Această soluție, însă, ridică întrebări serioase în privința sustenabilității, având în vedere că arzătoarele pe motorină reprezintă o sursă de poluare suplimentară.
Problema se agravează și mai mult odată cu gestionarea temperaturii din interiorul habitaclului, care poate consuma până la 30% din totalul energiei. În autobuzele urbane aglomerate, această cifră poate crește semnificativ, punând o presiune suplimentară asupra autonomiei reduse în condiții de frig. Experții recomandă adoptarea arzătoarelor diesel pentru economisirea energiei, dar această soluție adaugă la paradoxul inițial al autobuzelor electrice, întărind dilema dintre eficiență și impactul asupra mediului.
Situația din Oslo, unde aproximativ 130 de autobuze electrice au fost oprite din cauza temperaturilor scăzute, arată că această problemă nu poate fi ignorată. Companiile de transport și autoritățile locale din județul Satu Mare trebuie să evalueze cu atenție opțiunile disponibile și să decidă dacă autobuzele electrice sunt cu adevărat potrivite pentru condițiile specifice ale regiunii. În prezent, cu problemele evidente legate de îngheț, se impune o analiză riguroasă pentru a evita investiții costisitoare și ineficiente în acest tip de transport.
Tare asta cu încalzitoarele pe motorina.In Zalău autobuzele electrice funcționează pur și simplu.La SM o fi intrat șoferii in trepidație.Chiar merem acasă cu mana goală?
View Comment