„Autostrada Nordului” se oprește la Baia Mare. Sătmărenii, ”uitați” la licitație
„Autostrada Nordului” se oprește la Baia Mare. Cel puțin asta arată licitația lansată miercuri în Sistemul Electronic de Achizții. Fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, a precizat la Satu Mare că licitația va deveni publică luni, fără a menționa că segmentul Baia Mare – Petea nu e prevăzut în licitație. Pentru ca proiectul „Autostrăzii Nordului” să fie respectat, DN 19 ar trebui modificat, inclusiv tronsonul Satu Mare – Petea.
Au uitat de Satu Mare la licitație
Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a lansat miercuri, 6 noiembrie 2019, licitaţia de „Elaborare Studiu de Fezabilitate Drum de mare viteza Baia Mare – Suceava”. Licitația fusese anunțată la Satu Mare de fostul ministru Răzvan Cuc. Cuc a spus că licitația va fi publicată luni. Anunțul a fost făcut la Satu Mare, dar fostul oficial nu a precizat faptul că licitația nu prevede și transformarea E58 în drum expres.
Practic, este vorba despre împărțirea în trei loturi a drumului expres. Primul lot este între Baia Mare și Bistriţa, cu o valoare estimată: 19.415.185 RON fără TVA. Al doilea lot asigură legătura dintre Bistriţa și Vatra Dornei, și are o valoare estimată la 16.497.789 RON fără TVA. Al treilea lot este cel final, între Vatra Dornei și Suceava, la o valoare estimată de 17.595.156 RON fără TVA.
Cum a precizat ministrul Cuc, durata pe care firmele o au la dispoziție pentru realizarea studiului de fezabilitate este de 15 luni, iar termenul final pentru depunerea ofertelor este ianuarie 2020.
Istoricul Autostrăzii Nordului
Discuții despre o autostradă care să lege nordul celor două provincii istorice au început încă din 2015, fiind mai ales susținută de societatea civilă. Drumul ar fi permis accesul rapid al moldovenilor la infrastructura de mare viteză din Ungaria, mai ales că țara vecină s-a mișcat mult mai repede decât România, iar autostrada M3 se apropia cu rapiditate de zona de frontieră.
Inițiativa a fost preluată de parlamentari, mai ales după protestul civic #șîeu, iar „Autostrada Nordului”, care presupunea asigurarea legăturii rapide între Suceava și Petea a fost codificată în lege.
În județul Satu Mare, traseul urmat de autostradă trebuia să fie cel al Drumul European 58, iar apoi, din Satu Mare spre Petea, pe DN 19A, șoferii puteau ajunge rapid în țara vecină. La 50 de km de vamă, șoferii urmau să urce pe autostrada M3.
Sătmărenii au tot sperat
Sătmărenii sperau ca proiectul pentru autostradă să vină cu modificări ale drumul european, unele care să permită o viteză mai mare și deci călătorii mai rapide și mai sigure spre destinații precum Baia Mare, Dej și Bistrița, dar și Vatra Dornei și Suceava.
Doar că odată publicată Strategia Fiscală, Autostrada Nordului „s-a transformat”, pe hârtie, în drum expres, Petea – Satu Mare și autostrada Nordului Baia Mare – Suceava. La publicarea pe SEAP și porțiunea de autostradă a devenit tot drum expres.
Totuși, diferența dintre drumul expres și autostradă nu este așa de mare, dacă ne uităm la documentele publicate chiar de CNAIR (pe atunci CNADNR) și care stabilesc normativele din domeniu. Documentele arată că construcția drumurilor expres va fi făcută în așa fel încât să se țină cont de o ulterioară transformare a lor în autostrăzi.
Nu este foarte clar ce câștigă sătmărenii, dar pare să nu fie prea multe
Pentru sătmăreni, câștigul mare ar fi fost transformarea drumului european într-unul expres, cu viteze mai mari. În plus, sectorul de drum este unul extrem de tranzitat, iar măsurile suplimentare de siguranță care vin odată cu drumul expres ar fi putut contribui la scăderea numărului de accidente rutiere.
Normativul CNAIR prevede o viteză de 120 km/h pentru drumurile expres din zona de șes, asta deși, potrivit Codului Rutier, drumurile expres sunt în continuare asimilate celor europene și naționale. Documentele consultate nu explică dacă, odată construite mai multe drumuri de mare viteză, legislativul va opera modificări ale Codului Rutier.
Drumul expres, mai sigur pentru participanții la trafic
Drumul expres mai prevede și două sensuri de circulație cu cel puțin două benzi pe sens, separate de un spațiu median cu parapet de siguranță, pentru împiedicarea trecerii accidentale a vehiculelor pe calea opusă.
La fel ca și în cazul autostrăzilor, accesul pe drumurile expres se fac prin benzi pentru accelerare și decelerare și sunt dotate cu spații de parcare, baze de întreținere și garduri de protecție. În plus, drumurile expre nu intersectează la nivel cu nici o alta cale de comunicație. Intersecțiile cu alte căi de comunicații vor fi denivelate, spun specialiștii.
Nu se face autostradă în satu mare ar trebui deviat toate camioanele care trec prin satu mare spre oradea și baia mare sa nu mai intre nici unul in oraș să iasă din țară pe unde vor la … de parlamentari
View CommentAți uitat sau ați omis intenționat drumul expres Petea – Baia Mare inclus în masterplanul de construcții drumuri pentru perioada 2030-2032?!?
View CommentNu era cumva 2200?
View CommentIdea de o autostrada nu este rea, dar nu se poate face un drum care sa lege și Clujul de aceasta autostrada. Sunt oameni care merg la Cluj și am vrea să evităm satele. O idee de legătură dintre Bistrița și Cluj nu se poate? Așa zisul „oraș” Beclean, prin el nu poate fi făcută o centură? Este un oraș îngrozitor de aglomerat.
View Comment