Sătmărenii par să fi realizat mai devreme decât autoritățile potențialul rețelelor de socializare. Doar în ultimele câteva luni, cetățenii au apelat la Facebook pentru identificarea hoților. Imaginile cu persoane suspectate de infracțiuni, dar și înregistrări ale camerelor de supraveghere sunt postate pe internet în speranța că cineva îi va recunoaște pe făptași.
De la furtuni din magazine, la furtuni din mașini și case, sătmărenii au învățat mai repede decât autoritățile să facă crowdsourcing. Pe rețelele de socializare și în grupuri, sătmărenii cer sprijinul cetățenilor pentru identificarea făptașilor. Se pun la dispoziție fotografii și înregistrări ale camerelor de supraveghere și nu de puține ori, cetățenii au noroc, iar făptașii sunt identificați.
Este ceea ce fac și oamenii legii din alte țări, atunci când se confruntă cu probleme în identificarea făptuitorilor. Doar la acest final de săpătmână, poliția finlandeză a solicitat sprijinul populației pentru identificarea a două persoane care conduc un Mercedes înmatriculat în Satu Mare și care sunt suspectate de tâlhărie.
Paginile de socializare ale inspectoratelor de poliție din alte țări, atât la nivel central, cât și la nivel local, abundă de astfel de mesaje care cer implicarea comunității în identificarea persoanelor care au încălcat legea sau care au comportament antisocial.
Ideea de crowdsourcing nu este una deloc nouă, iar polițiștii spun că funcționează. Primele tentative de crowdsourcing pot fi considerate afișele din Vestul Sălbatic (Wanted dead or alive). Mai recent, odată cu diversificarea surselor media, a crescut popularitatea show-urilor TV precum „Crimewatch UK” în Marea Britanie, „America’s Most Wanted” în SUA sau, „Aktenzeichen XY … ungelöst” în Germania. Toate oferă informații despre infracțiuni, iar oamenii legii solicită implicarea publicului în identificarea sau găsirea făptuitorilor. Sunt căutați și martori sau persoane care pot oferi informații utile procurorilor.
Extinderea accesului la internet, popularitatea rețelelor de socializare și accesibilitatea mijloacelor de supraveghere a spațiilor private au făcut ca polițiștii să aibă și mai multe instrumente pentru identificarea suspecților.
Imaginile generate de camerele de pe spațiul public, cele din localuri sau cele surprinse de sistemele private de supraveghere, sunt, nu de puține ori, puse pe internet chiar de către polițiștii din alte țări care apelează la public.
Și nu este vorba doar despre infracțiuni. Polițiștii apelează la cetățeni și atunci când au de-a face cu persoane dispărute.
În America, cel mai popular sistem de alertare și de crowdsourcing este amber alert, instituit după dispariția micuței Amber Hagerman, în Texas, în 1996. Alerta pentru minorii dispăruți implică nu doar mobilizarea forțelor de ordine, care primesc semnalmentele, poza copilului și detalii legate de dispariție, ci și implicarea publicului. Posturile TV, cele de radio și site-urile preiau alerta într-o încercare de mediatizare cât mai largă a incidentului.
#Bridgeton, #NewJersey #AMBERAlert. For most current information, go to https://t.co/Lb5f1bycKG
— AMBER Alert (@AMBERAlert) September 18, 2019
Sistemele similare de alertare în cazul dispariției minorilor au fost impuse și în alte țări, inclusiv la nivel european.
Cazuri în care sătmărenii au apelat și ei la public, tot pe rețelele de socializare, pentru identificarea persoanelor dispărute au fost înregistrate și la Satu Mare în cursul anului, iar în cel puțin trei cazuri persoana în cauză a fost găsită în doar câteva ore.
În toate cele trei cazuri a fost vorba despre persoane vârstnice, iar în alte țări, având în vedere numărul tot mai mare de persoane vârstnice, multe cu probleme de orientare, se discută despre instituirea unui sistem de alertă special și pentru acestea.
Alertele sunt dublate de așa-numitele tip lines, adică numere de telefon gratuite la care publicul poate să sune în cazul în care au detalii despre anumite infracțiuni sau cazuri grave.
În România, discuții la nivel național cu privire la alertarea în caz de dispariție au survenit după cazul Caracal. Jurnaliștii au subliniat că sistemul utilizat de poliție, cel al publicări doar pe site-ul propriu al pozei, de multe ori cu întârziere, a persoanei dispărute, nu are cum să fie unul eficient. Sistemul „Alertă Răpire Copil”, lansat cu mare tam-tam în 2011 a fost utilizat o singură dată până la cazul din Caracal.
În alte țări, polițiștii discută inclusiv despre ideea de crowdsourcing atunci când vine vorba de legislația cu privire la protejarea cetățenilor. Iar alte rapoarte întocmite de oamenii legii din Germania vorbesc, încă din 2010, despre modul în care rețelele de socializare pot face mai ușoară muncă polițiștilor, dar și cum populația poate contribui la securitate și la prinderea infractorilor cibernetici.