Atenție la cumpărături, de Black Friday! Cum te aperi de ofertele fictive
Atenție la cumpărăturile de Black Friday. Anul trecut, Consiliul Concurenței a descoperit că 80% dintre oferte au fost ilegale. ANPC a dat amenzi de milioane.
Atenție la cumpărăturile de Black Friday. Consiliul Concurenței a descoperit anul trecut că 80% dintre oferte erau ilegale. ANPC a dat amenzi de milioane, iar atenția a căzut în special pe comerțul online care raportează printre cele mai mari volume de vânzări.
Cum te aperi de reducerile fictive, sfaturile ANPC
Consiliul Concurenţei a mai precizat anul trecut că preţul de referinţă afişat de comercianţi era mai mare decât nivelul prevăzut de lege. Iar asta s-a întâmplat în cazul a 80% dintre produsele monitorizate. În plus, la 20% din cazuri preţurile erau chiar mai mari decât în mod obişnuit.
Pentru cumpăraturile online:
- Verificati stocul existent;
- Verificati pretul afisat pe site si daca acesta este integral (contine sau nu TVA);
- Verificati daca pretul include si costul de livrare.
Informațiile despre produse:
- Datele de identificare (denumirea, adresa postala si electronica, numarul de telefon, numarul de inregistrare in registrul societatilor comerciale și cel de inregistrare fiscala etc);
- Caracteristicile esentiale ale produsului;
- Pretul cu toate taxele incluse;
- Cheltuielile de livrare, daca este cazul;
- Modalitatile de plata si de livrare;
- Perioada de valabilitate a ofertei sau a pretului;
- Durata minima a contractului, in cazul contractelor care prevad furnizarea curenta sau periodica a unui produs;
- Existenta si modul de exercitare a dreptului de denuntare unilaterala a contractului.
Consumatorul poate contacta comerciantul prin telefon pentru a cere informatii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vanzare sau a conditiilor de livrare; modul in care raspunde la aceste intrebari le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozitatii vanzatorului.
14 zile pentru retur
Consumatorul trebuie sa stie ca, din momentul in care a primit un produs comandat pe internet, are dreptul de a denunta contractual si 14 zile pentru a-l returna, daca nu este multumit de el; nu trebuie sa invoce vreun motiv.
In cazul returnarii produsului, consumatorul isi poate primi suma de la comerciant in termen de 14 zile de la primirea produsului.
Profesionistul ramburseaza toate sumele pe care le-a primit drept plata din partea consumatorului, inclusiv, dupa caz, costurile livrarii, fara intarziere nejustificata si, in orice caz, nu mai tarziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului.
Rambursarea se face folosind aceleasi modalitati de plata ca si cele folosite de consumator pentru tranzactia initiala, cu exceptia cazului in care consumatorul a fost de acord cu o alta modalitate de plata si cu conditia de a nu cadea in sarcina consumatorului plata de comisioane in urma rambursarii.
Foarte important: consumatorul trebuie sa citeasca termenii si conditiile de functionare a magazinului online deoarece termenul de 14 zile (in care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungeste cu inca 12 luni in cazul in care comerciantul nu a mentionat in format expres despre existenta dreptului de returnare a produselor.