OPINIE. Radarul pistol al Poliției Satu Mare. Un avocat explică punctele slabe și cele puternice
Ca și orice sistem, radarul de tip pistol are punctele sale slabe și punctele sale puternice. Ciprian Ardelean, unul dintre cei mai cunoscuți avocați din județul Satu Mare, a analizat din perspectivă juridică noua ”armă” din dotarea Poliției Rutiere Satu Mare.
”Întâi trebuie spus că acest aparat model LTI 20-20 TruCAM, după cum a și fost prezentat, este unul mai performant din aproape toate punctele de vedere decât cele fixe din autoturismele poliției, iar marele plus (sau minus) pe care îl aduce este faptul că de acum polițiștii se vor putea poziționa în locuri unde vor putea fi mai greu de observat.
Practic aceste aparate radar cu undă laser vor putea fi păcălite mai greu de către șoferii vitezomani, deoarece în aceste situații, clasicele și cunoscutele detectoare de radar vor fi inutile fiindcă timpul în care aparatul de detecție poate reacționa este extrem de scurt, ceea ce îl face inutil. Nici aparatele de bruiaj radar nu pot constitui o soluție viabilă, decât cu asumarea anumitor riscuri, deoarece folosirea și chiar deținerea acestora constituie contraventie potrivit codului rutier. Și pe lângă sancțiunea amenzii se aplică și măsura confiscării acestor aparate de bruiaj.
În ceea ce privește buna funcționare a aparatului radar de tipul LTI 20-20 TruCAM, la fel ca în cazul celor mai vechi, trebuie să îndeplinească condițiile legale de certificare și omologare, iar personalul care îl folosește trebuie să fie calificat în acest sens. Acestea sunt, din păcate, condiții pe care în mod practic le poate verifica doar instanța de judecată în cazul unui litigiu, însă orcine se simte lezat sau apreciază că viteza măsurată nu este cea corectă, se poate adresa instanței.
Din practică vă pot spune că, în general, pentru acest fel de litigii cheltuielile de judecată nu sunt foarte mari, iar în cazul constatării unei viteze excesive, care să spunem determină suspendarea dreptului de a conduce, contravenientul obține pe toată durata procesului restituirea permisul de conducere, urmând ca sancțiunea să se aplice sau nu după finalizarea cauzei în funcție de felul soluției pronunțată de către instanță.
Până nu demult în practica instanțelor se putea aprecia că aceste aparate radar au o anumită marjă de eroare tolerată prevazută inițial chiar în normele de funcționare. Însă acum acest argument al marjei de eroare a devenit tot mai puțin admis de către instanțele judecătorești după ce prin Decizia nr. 50/2017 Înalta Curte s-a pronunțat în acest sens.
Mai trebuie spus că în cazul unui litigiu ceea ce verifică instanța de judecată nu este doar buna funcționare, corecta folosire a aparatului sau calificarea operatorului, ci și alte condiții pe care trebuie să le îndeplinească procesul verbal de contravenție, condiții care de asemenea pot atrage anularea măsurii aplicate chiar în situația unei corecte măsurători a vitezei din partea aparatului radar”.