REACȚIE. Directorul administrativ al Teatrului de Nord respinge acuzațiile voalate de ”discriminare”
Subsemnatul, Stier Péter – director administrativ, până de curând manager general interimar al Teatrului de Nord, doresc să aduc la cunoștință câteva constatări rectificatoare cu privire la observațiile domnului consilier local Radu Roca, publicate pe portalul de socializare Facebook, respectiv la scrierile apărute în presa locală despre acest subiect, astfel:
Instituția Teatrului de Nord funcționează, din punct de vedere artistic, cu două trupe distincte, fiecare dintre ele având deplină libertate decizională în vederea promovării spectacolelor, a strategiei de PR, și cu o politică proprie a programului.
Având în vedere faptul că, în cazul unei instituții culturale, imaginea instituției este strâns legată de propria strategie artistică care trebuie să promoveze imaginea și profilul artistic al fiecărei trupe în parte, cele două birouri PR prezintă parte integrantă a direcțiunilor artistice, activitatea lor se desfășoară independent una față de alta. Un director artistic are, și trebuie să aibă dreptul, nu doar să dezvolte o politică a programului, imagine culturală și strategie proprie în cadrul programului managerului general, dar și dreptul de a decide asupra designului și imaginii grafice care urmează să fie promovate de birourile PR și marketing.
Prin urmare, atât secția română, cât și secția maghiară dispun de autonomie deplină în ce privește modalitățile de promovare a spectacolelor, incluzând aici designul și grafica publicitară.
Domnul Roca poate avea dreptate în ce privește faptul că, în stagiunile trecute, conducerea artistică a secției române a acordat mai puțină atenție promovării spectacolelor, ceea ce poate fi una dintre cauzele tristului fapt că populația de etnie română a orașului, ce reprezintă 54,2% din numărul total de locuitori, nu a fost reprezentată nici pe departe într-un procentaj corespunzător în cadrul publicului instituției, spectatorii secției maghiare depășind numeric anual publicul secției române, în ciuda faptului că comunitatea maghiară reprezintă doar 34,6% din totalul de locuitori. E profund regretabil că, până în prezent, proporția spectatorilor noștri a prezentat inversa ratelor reale a populației și suntem convinși că noua conducere a secției române va schimba această situație prin atragerea unui potențial public cât mai diversificat din rândul locuitorilor de etnie română.
Conform celor sus menționate, noua conducere artistică a secției române, lucrează la o regândire radicală a strategiilor PR și marketing introducând, în acest scop, afișele programului lunar a trupei. Dorim să menționăm faptul că astfel de afișe nu au existat deloc în trecut, simpla lor apariție reprezintă în sine o inovație care, chiar dacă mai necesită unele îmbunătățiri în ce privește grafica și dimensiunea acestora, este de salutat în dezvoltarea imaginii artistice a secției române.
O altă inovație importantă a noii conduceri a secției române este eliminarea, începând cu această stagiune, a distribuirii gratuite a celor 200 de abonamente de protocol emise de conducerea anterioară, obicei care niciodată nu existase la secția maghiară (dimpotrivă: iubitorii de teatru maghiari ai orașului cu posibilități finaciare își achiziționează abonamente speciale de susținători la preț mai ridicat, ajutând astfel activitatea secției maghiare).
Acest obicei nepotrivit al secției române a fost – pe lângă activitatea PR și marketing neglijate – unul dintre factorii care au dus la trista situație în care veniturile încasate de secția română au reprezentat doar aproximativ 33% din veniturile proprii totale ale instituției, căci acei spectatori care și-ar fi putut permite cu adevărat să își cumpere bilete sau abonamente (susținând și în acest fel dezvoltarea cuturii române a orașului), au vizitat spectacolele teatrale gratuit, sau ceea ce e și mai trist: și-au lăsat locurile neocupate, micșorând astfel posibilitatea spectatorilor plătitori de a se bucura de evenimentele teatrale.
Pe lângă dezvoltarea dinamică a secției maghiare, din păcate, aceste procese și strategii negândite luate la nivelul secției române, au contribuit la faptul că, pe parcursul ultimelor stagiuni, Trupa Harag György a produs un procent de aproximativ 66% din venitul total propriu al instituției. Acest procentaj de două treimi vs. o treime nu mai reprezintă, ca înainte, inversa ratelor reale a populației, ci este mult sub nivelul acestei rate inverse, ceea ce necesită o urgentă schimbare și îmbunătățire!
Constatăm cu mare bucurie că și domnul Roca se numără printre acei spectatori care vizitează agenția teatrală cu scopul achiziționării unor bilete pentru spectacolele noastre, având astfel ocazia să remarce activitățile noastre publicitare. Vă putem asigura că, în cazul în care ne veți rămâne în continuare spectator fidel, veți avea ocazia de a observa îmbunătățirile de imagine, ale căror imperfecțiuni de început v-au nemulțumit atât de profund.
Noua conducere artistică a secției române are drept scop mărirea numărului de spectatori, respectiv a veniturilor încasate în urma vânzărilor biletelor și abonamentelor, optimizarea activităților PR pentru a căror rezultate semnificativ vizibile vă cerem puțină răbdare și bunăvoință.
În vederea celor sus menționate vă așteptăm să ne vizitați din nou agenția teatrală și să vă bucurați în continuare de spectacolele noastre!
Dorindu-vă sărbători fericite, cu stimă,
Stier Péter, director adminstrativ,
fost manager general interimar