Autostrada spre Satu Mare, abandonată. Vom avea drum expres…din 2032
Județul Satu Mare putea fi legat de restul țării printr-o rețea de autostrăzi, care ar fi legat punctul de trecere al frontierei de la Halmeu cu orașele Dej și Cluj Napoca. Întreaga rețea, în lungime de 3.200 de kilometri, a fost gândită de către fostul regim comunist și a fost abandonată pe parcurs. Din marele plan s-au realizat doar 113 kilometri în toată România, apoi regimul a căzut.
La 27 de ani distanță, ministrul Transporturilor, Alexandru Cuc, a vorbit despre realizarea unei legături rutiere rapide între Suceava şi Petea în vederea conectării la autostrada M3 din Ungaria. Drumul va fi construit în cadrul Master Planulului General de Transport al României, în perioada 2016-2030.
„Astfel, în Master Planul General de Transport, pentru legătură Petea – Satu Mare – Baia Mare – Dej – Bistriţa – Vatra Dornei – Suceava sunt prevăzute următoarele tipuri de proiecte de infrastructură rutieră: drum expres pentru sectorul Petea – Bistriţa şi drum transregio pentru sectorul Bistriţa – Suceava”, precizează ministrul.
Legătura cu autostrada M3 din Ungaria va fi asigurată prin Satu Mare prin sectorul de drum expres nod Livada – Petea, cu o lungime de 29.21 km, perioada de implementare 2030-2032, valoarea estimată fiind de 139.91 milioane de euro fără TVA, iar acest proiect face parte din legătura cu drumul expres DX4, Turda – Hamleu, cu o lungime de 320.20 km, având ca perioadă de implementare 2028-2032 şi o valoare estimată de 1713.21 milioane de euro fără TVA.
El adaugă că acest sector de drum va fi conectat cu sectorul de drum expres Dej – Bistriţa, cu o lungime de 55.60 km, având perioada de implementare 2027 – 2030 şi o valoare estimată de 266.42 milioane euro fără TVA.