Vama Petea, în top la identificarea mașinilor furate. Care este explicația dată de cei mai mulți șoferi lăsați fără mașini la vamă
În primele nouă luni din anul 2024, în urma misiunilor desfăşurate în punctele de trecere a frontierei şi în zona de competenţă, poliţiştii de frontieră au descoperit 251 autovehicule aflate în atenţia autorităţilor: 204 autoturisme, 15 camioane, 21 microbuze, 5 remorci, 5 motociclete și 1 autocar. Numărul mijloacelor de transport semnalate ca suspecte a fi furate este în creștere cu 46% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior (172 autovehicule).
Cele mai multe autovehicule au fost descoperite la frontiera cu Ungaria, la Punctul de Trecere a Frontierei Petea – judeţul Satu Mare şi la Punctul de Trecere a Frontierei Borş – judeţul Bihor.
Cazuri semnificative s-au înregistrat şi la frontiera cu Bulgaria, în Punctele de Trecere a Frontierei Giurgiu şi Calafat, precum şi la graniţa cu R. Moldova, unde Punctul de Frontieră Albiţa – judeţul Vaslui are cele mai multe astfel de cazuri.
Principalele țări de unde provin persoanele implicate sunt Bulgaria, Croația, Germania, Grecia și Italia.
În urma analizei, s-a constatat că principalele ţări de unde proveneau autovehicule căutate de autorităţi sunt România, Germania, Italia, Marea Britanie, Franta, Belgia și Spania, iar cele mai multe maşini depistate sunt din categoria autoturismelor de lux şi din clasa de mijloc.
În toate situaţiile, conform legislaţiei, pe numele celor implicaţi au fost întocmite dosare penale, iar autovehiculele în cauză au fost indisponibilizate la sediile structurilor teritoriale ale Politiei de Frontieră, până la finalizarea cauzelor.
În majoritatea cazurilor, cei care se aflau la volanul maşinilor respective au declarat, pe timpul verificărilor, că nu ştiau că autoturismele se află în atenţia autorităţilor, ei fiind doar „cumpărători de bună credinţă”. Totodată, parte dintre aceștia au motivat că au primit o sumă de bani pentru a transporta maşina în România şi nu cunoşteau că aceasta se află în atenţia autorităţilor.
Pentru identificarea şi indisponibilizarea autoturismelor reclamate ca fiind furate în străinătate, sub supravegherea directă a unităţilor de parchet competente, poliţiştii de frontieră au colaborat cu structurile similare din statele membre UE, realizând un schimb operativ de date şi informaţii, prin intermediul Punctelor şi Centrelor de Contact de la frontieră.