ANCHETĂ. Importurile de mașini ”măsluite”, o afacere în Satu Mare. Samsarii au dat lovitura
Nici nu a fost eliminată de mult taxa auto, căci samsarii de mașini second-hand au și dat lovitura. Și asta pentru că cererea de mașini folosite din Occident a explodat în județul Satu Mare. Problema este că băieții deștepți aduc mașini considerate de legislația românească ca fiind ”inutilizabile în trafic”. Doar cu acest ”certificat” – în fapt o factură – le pot aduce prin Vama Petea sau Urziceni.
Adică, în mod normal, sunt bune doar pentru piese auto, vândute în regim second-hand. Dar odată ajunse în țară, mașinile intră în tot felul de ateliere clandestine, unde urmează un proces intensiv de reabilitare. Mașinile sunt atât de bine recondiționate, încât niciun ochi avizat nu prea are șanse să își dea seama că, de fapt, este vândută o bombă pe patru roți. Aici își intră în rol falsificatorii de acte, care pot să fabrice orice document. Inclusiv cartea service.
”Kilometrajul” poate fi aranjat
Chiar și celebrul ”kilometraj” poate fi măsluit, ”grație” actualelor capabilități tehnice. Și vă costă maxim o sută de euro. Chiar dacă ar fi identificate, inspectorii Registrului Auto Român nu pot retrage aceste mașini, atâta timp cât au Inspecția Tehnică Periodică Valabilă. La câte unități autorizate sunt, care își așteaptă clienții cu disperare, orice se poate ”rezolva”. Chiar și ITP-ul.
Surse din cadrul Registrului Auto Român susțin că doar jumătate din mașinile aduse din străinătate de către samsari sunt în regulă. În rest, avem bombe pe patru roți.
O statistică a groazei
Mai mult, Registrul Auto Român Satu Mare anunța la începutul acestui an că aproape cinci procente dintre vehiculele verificate tehnic în trafic în 2016 prezentau pericol iminent de accidente. Mașinile aveau defecțiuni grave la sistemele de frânare și direcție, la punți și fuzete.
Registrul Auto Român a verificat tehnic în trafic, pe parcursul anului trecut, 2.880 de vehicule în județul Satu Mare. În urma controalelor, inspectorii RAR au descoperit că 1,98% (57) dintre vehiculele controlate prezentau pericol iminent de accident, în special din cauza defecțiunilor majore la sistemul de frânare și la direcție. În aceste situații una dintre măsurile luate a fost reținerea certificatului de înmatriculare, care poate fi redobândit numai după efectuarea unei inspecții tehnice la reprezentanțele Registrului Auto Român.
Pericol iminent pe șosele
Din totalul autoturismelor, autoutilitarelor, motocicletelor și remorcilor oprite, 64,58% au prezentat diferite probleme tehnice sau legate de acte, iar 47,36% au fost respinse pentru că au fost considerate neconforme din punct de vedere al securității rutiere (inspectorii RAR au constatat proasta funcționare a instalației electrice de iluminare și semnalizare, defecțiuni ale sistemului de frânare, starea necorespunzătoare a șasiului, caroseriei sau pneurilor, jocuri anormale în mecanismul de direcție sau în articulațiile punților față și spate).
Probleme și cu ITP-ul
Din totalul vehiculelor verificate, 2,18% au fost neconforme din punct de vedere al dovezii de efectuare a inspecției tehnice periodice (dovada de efectuare a ITP expirată, dovezi de efectuare a ITP false).În urma analizei emisiilor poluante, la 10,43% dintre autovehiculele verificate inspectorii RAR au constatat depășirea nivelului maxim admis.
În urma controalelor mixte desfășurate în județul Satu Mare de către Registrul Auto Român și Poliția Rutieră, pe parcursul anului 2016 au fost aplicate 982 sancțiuni, au fost reținute 4 permise de conducere și 267 de certificate de înmatriculare.