FOTO. Sute de TIR-uri la vama Halmeu. Motivele pentru care șoferii așteaptă cu zilele să treacă în Ucraina
Se lucrează la capacitate maximă pe partea română, spun autoritățile județene, care astăzi au fost prezente la vama Halmeu pentru a încerca să găsească noi soluții în vederea fluidizării traficului. Nu e o sarcină ușoară, cu sute de șoferi care au de așteptat cu zilele pentru a putea ajunge în țara vecină. Sătmărenii arată cu degetul spre autoritățile din Ucraina, dar spre contextul internațional.
Traficul e în continuare îngreunat la Halmeu, acolo unde astăzi, autoritățile sătmărene au avut o întâlnire de lucru la care au participat și primarii din localitățile afectate, împreună cu reprezentanții Inspectoratului Teritorial al Poliției de Frontieră Sighetu Marmatiei , a Inspectoratului pentru Situații de Urgență Satu Mare, Inspectoratului de Jandarmi Județean și a Inspectoratului de Poliție Județean.
La momentul întâlnirii, coloana de TIR-uri se întâindea pe 13 km, cu aproximativ 30 de camioane înainte de intrarea în punctul de frontieră și alte 490 în afara localității. Șoferii aveau de așteptat 3600 de minute, adică două zile și jumătate, pentru a putea ieși din țară.
Motivele pentru care șoferii așteaptă cu zilele la vama Halmeu
Autoritățile sătmărene spun că la Halmeu se lucrează, pe partea română, la capacitatea maximă permisă de infrastructură, iar una dintre soluțiile luate în calcul este redirecționarea traficului spre vama Siret, într-o încercare de a decongestiona traficul din județ, dar și pentru a reduce timpii de așteptare. În plus, s-au luat și măsuri organizatorice, având în vedere numărul mare de șoferi obligați să stea pe drumurile din județ.
”La Punctul de Trecere al Frontierei de la Halmeu, se lucrează la capacitatea maximă permisă de infrastructură fiind folosite toate arterele de control destinate automarfarelor. A fost suplimentat personalul care desfășoară formalitățile de control. Pentru evitarea accidentelor rutiere colaborarea instituțională trebuie să fie perfectă în aceste zile și am cerut prezența permanentă în teren a echipajelor de la Poliția Rutieră, Poliția de Frontieră și Jandarmerie. În plus împreună cu domnul chestor Florin Coman, șeful Inspectoratului Teritorial al Poliției de Frontieră Sighetu Marmație am convenit ca o parte dintre camioane să fie redirecționate spre Punctul de Trecere al Frontierei Siret. În plus i-am solicitat domnului ing. Petru Ardelean , șef secție Drumuri Naționale Satu Mare, să instaleze în zonă pubele pentru colectarea deșeurilor menajere pentru a păstra curățenia pe marginea drumului național”, a declarat prefectul Radu Roca.
Autoritățile de la noi încearcă să găsească soluții împreună cu omologii din Ucraina. Degeaba se lucrează la noi la capacitate maximă, dacă vecinii nu reușesc să proceseze camioanele în ritm alert.
„Ţinând cont de timpii crescuţi de aşteptare la automarfare înregistraţi pe sensul de ieşire din România către Ucraina în Punctul de Trecere a Frontierei Halmeu vă facem cunoscut faptul că, la nivelul Inspectoratului Teritorial al Poliției de Frontieră Sighetu Marmației au fost intensificate discuţiile prin intermediul canalelor de cooperare cu omologii ucraineni pentru identificarea unor soluții astfel încât să se poată asigura o fluidizare a traficului transfrontalier pentru transportatorii de marfă. Acest lucru este impus de faptul că formalitățile de control la frontieră, în România, sunt condiționate de capacitatea autorităților ucrainene de a prelua şi procesa camioane”, se arată într-o informare de presă făcută de Prefectura Satu Mare.
Practic, spun autoritățile române, de vină pentru aglomerația creată este ritmul lent de lucru al părții ucrainene si rerutarea unui număr mare de automarfare ca urmare a blocării sau închiderii unor puncte de frontiera dintre Ucraina și alte țări europene.
Traficul pe drumurile județene este în continuare afectat pe raza localităților Halmeu, Turulung, Drăgușeni și Livada.