FOTO. Ungaria lucrează la drumul expres spre Satu Mare. Când se va finaliza construcția
Autoritățile din Ungaria au început deja lucrările la drumul expres M49, cea care va face legătura dintre autostrada M3 și punctul de graniță de la Csenger. Prima fază a lucrărilor vizează ruta M3 – Ököritófülpös, titrează cei de la magyarepitok.hu, iar ultimul tronson va fi cel care va face legătura cu punctul de la Csenger. Prin noua construcție, sătmărenii vor avea accesa mai rapid spre infrastructura de mare viteză a Ungariei, dar și spre Europa Centrală și de Vest.
Este vorba despre un drum expres ca va avea peste 28 de kilometri, precizează autoritățile din țara vecină, cu două benzi pe sens. Lucrările sunt realizate de cei de la Duna Aszfalt Építő Zrt care precizează că amplasamentul a fost predat la începutul lui ianuarie, anul curent, în timp ce întreaga lucrare este programată să fie finalizată în ultima parte a anului 2026 și asta pentru că este vorba despre o construcție complexă, care implică și refacerea trecerilor la nivel cu calea ferată.
Potrivit acordul semnat între cele două țări, drumul expres M49 ar trebui să facă legătura cu drumul expres Satu Mare -Oar, oferind astfel șoferilor rute mai rapide către infrastructura de mare viteză din Ungaria, dar și acces mai rapid către Europa Centrală și de Vest.
Traseul drumul expres M49, de la Ököritófülpös la frontieră
Traseul se racordează la tronsonul anterior în segmentul 21+510 km la sud de localitatea Ököritófülpös, după care intersectează calea acvatică artificială numită Keleti-övcsatorna (Canalul de Centură Estic) și calea ferată nr. 114 Mátészalka‒Csenger, ce aparține de MÁV (Magyar Államvasutak/Societatea Națională Ungară de Căi Ferate) între segmentele 26 km și 27 km. După aceasta, intersectează prin intermediul unui pasaj denivelat tronsonul existent al drumului național nr. 49, realizându-se un nod rutier diagonal de tip semitreflă. În tronsonul drept dintre localitățile Porcsalma și Pátyod, traseul intersectează în segmentul 32+140 km drumul de interes local nr. 4138, după care între localitățile Pátyod și Szamosangyalos în zona segmentului 36+555 km drumul de legătură nr. 41142. După acestea, intersectează în zona segmentului 38+000 km, prin intermediul unui pasaj denivelat, tronsonul existent al drumului național nr. 49, realizându-se un nod rutier simetric de tip semitreflă.
Următoarea intersecție este pasajul denivelat peste calea ferată nr. 114 Mátészalka‒Csenger, ce aparține de MÁV. După aceasta, traseul intersectează prin intermediul unui pasaj denivelat, dar fără realizarea unui nod rutier, drumul de legătură (dintre localitățile) Csenger‒Ura‒Csengerújfalu.
În zona segmentului 41 km ‒ între nodul rutier de dinaintea frontierei și frontieră ‒ s-a prevăzut o stație de verificare a greutății pe axă a vehiculelor.
După acest ultim nod (pasaj denivelat), traseul va ajunge la punctul de trecere a frontierei dintre Ungaria și România (partea maghiară) în zona segmentului 44+075 km și, în fine, granița la capătul tronsonului proiectat în zona segmentului 45+338 km.
Caracteristici tehnice:
- Viteza maximă admisibilă: 110 km/h;
- Numărul benzilor de circulație: 2 pe ambele sensuri;
- Lățimea benzilor de circulație: 3,50 m;
- Lățimea benzii de separare: 3,00 m;
- Lățimea stratului de asfalt:
- benzile exterioare: 4,25 m;
- benzile interioare: 4,00 m;
- Lățimea platformei drumului: 20,00 m;
- Lățimea acostamentului: 1,50 m.
Noduri rutiere:
- segmentul 27+800 km – pasaj denivelat peste drumul național nr. 49;
- segmentul 38+100 km – pasaj denivelat peste drumul național nr. 49.
Locuri de popas, stația de verificare a greutății pe axă a vehiculelor și punctul de trecere a frontierei:
- în zona segmentului 24+050 km – loc simplu de popas;
- în zona segmentului 29+540 km – loc simplu de popas;
- în zona segmentului 41 +200 km – stație de verificare a greutății pe axă a vehiculelor;
- în zona segmentului 44+075 km – punctul de trecere a frontierei.