VIDEO. Piața auto second-hand, sub controlul total al samsarilor. DEZVĂLUIRILE unui specialist din Satu Mare
Bertici Attila, un specialist în domeniul comerțului cu mașini second-hand, face noi dezvăluiri. Acesta spune că piața este deja sub controlul samsarilor incorecți, care oferă spre vânzare mașini ”rezolvate”, cu kilometri ”dați înapoi”, sau cu daune ascunse. Din cauza acestei concurențe neloiale, acesta preferă să se retragă.
”Nu mai poți lucra corect în acest domeniu, piața auto second hand din România este la terapie intensivă! Atât a fost! Acum, să vinzi o mașină corect, cu kilometri reali, să spunem 120.000, este imposibil. Fiindcă piața este invadată cu mașini care nu sunt corecte. Nu știu de ce autoritățile nu liuptă împotriva acestui fenomen, de ce nu se vrea. Dar eu așa nu pot lucra, nu pot să concurez cu niște indivizi fără scrupule. Eu sunt corect, iar acest lucru este un handicap. Eu știu că atunci când vine un client la mine, să spun cu 10.000 de euro, știu cât de mult a muncit pentru acei bani, nu pot să îmi bat joc de el”, a spus Bertici Attila.
Teoretic, cei care doresc să vândă un autoturism second-hand vor trebui să prezinte cumpărătorului certificatul RAR Auto-Pass, dar asta se va întâmpla abia peste un an și jumătate, când RAR va trebui să emită primul astfel de certificat.
Potrivit proiectului legislativ, Registrul Auto Român (RAR) va înființa și va gestiona un registru electronic al istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate sau înregistrate în România. În acest registru autoritatea va colecta datele obținute în urma verificărilor ITP.
Pe de altă parte, proprietarii de service-uri auto sunt de acum obligați să transmită către RAR informații despre numărul de kilometri indicați de odomentrul mașinii ș datele privind implicarea vehiculului într-un eveniment rutier. Agenții economici vor furniza și informații legate de reparațiile efectuate asupra mașinilor aduse în service-urile pe care le dețin.
În momentul în care un vânzător dorește să înstrăineze automobilul second-hand, acesta va putea solicita de la RAR un document digital – RAR auto pass – care va atesta istoricul mașinii și numărul real de km.
Legea prevede că certificatul, care conține informații despre kilometri reali ai mașinii, dar și eventuale accidente majore în care a fost implicat automobilul, accidente de natură să afecteze mecanismul de direcție, instalația de frânare sau structura de rezistență a caroseriei ori a șasiului, va fi anexat la contractul de vânzare-cumpărare.
Proiectul menționează că „lipsa certificatului RAR auto pass îi dă dreptul cumpărătorului să anuleze contractul de vânzare-cumpărare în situația în care vânzătorul nu face dovada comunicării pe altă cale a informațiilor prevăzute în art.7 (istoricul citirii odometrului, implicarea vehiculului într-un eveniment rutier care a produs avarii grave la mecanismul de direcție, instalația de frânare sau structura de rezistență a caroseriei ori a șasiului, neprezentarea vehiculului rutier în cadrul unei campanii de rechemare a vehiculelor rutiere care au fost înmatriculate, înregistrate sau introduse în România n.red. ) sau în cazul în care oricare dintre informațiile comunicate nu corespunde realității.”
Proiectul mai prevede și faptul că, atunci când RAR nu deține informații despre un automobil, va trebui să emită un document care precizează acest lucru. Acelaşi proiect de lege mai prevede şi faptul că modificarea kilometrajului nu este infracțiune. Cei care recurg la astfel de practici pot primi însă amenzi cuprinse intre 2.000 si 5.000 de lei.