Sătmărenii ar putea circula cu trenuri pe hidrogen. Se pregătește achiziția
Sătmărenii ar putea circula cu trenuri pe hidrogen pe ruta Baia Mare – Satu Mare – Oradea – Arad, titrează jurnaliștii de la Hotnews, care precizează că Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a publicat anunțuri de consultare a pieței în vederea pregătirii de achiziții de material rulant finanțate prin fonduri europene nerambursabile. Trenurile pe hidrogen au fost testate în câteva țări din Europa, dar tehnologia este la început și este foarte scumpă.
ARF intenționează să organizeze proceduri de achiziție a ramelor electrice cu hidrogen pentru scurt și lung parcurs, fiind vizate trenuri de maxim 200 de locuri.
În anunțul de consultare este prevăzut că trenurile vor fi utilizate atât pe distanțe scurte, cât și pe distanțe lungi și trebuie să aibă inclusiv locuri pentru biciclete.
Astfel, în privința H-EMU interregionale, se dorește obținerea de valori estimative unitare pentru achiziția de rame în trei variante – cu o capacitate de transport de aproximativ 160/180/200 de locuri fixe pentru călători, respectiv 16 locuri pentru biciclete.
În ceea ce privește H-EMU regionale, se dorește obținerea de valori estimative unitare pentru achiziția de rame în două variante – cu o capacitate de transport de aproximativ 120/160 de locuri fixe și rabatabile pentru călători, respectiv 16 locuri pentru biciclete.
Potrivit jurnaliștilor Hotnews, printre rutele pe care ar putea circula noile trenuri se numără și Arad – Oradea – Satu Mare – Baia Mare. Trenurile pe hidrogen ar putea circula și pe rutele Brașov – Sibiu, Vaslui – Iași, Bacău – Piatra Neamț, Craiova – Slatina și Râmnicu-Vâlcea – Sibiu.
Pentru prima dată, autoritățile române au vorbit despre posibilitatea testării și achiziționării trenurilor cu hidrogen în luna martie a anului trecut.
Atunci, ministru Transporturilor de la vremea respectivă, Cătălin Drulă, a declarat în cadrul unei conferințe pe teme feroviare că România ar vrea să testeze trenurile cu hidrogen, o tehnologie promițătoare, implementată deja în țări precum Olanda, Germania, Austria și Italia.
„Prin Planul Național de Redresare și Reziliență avem o axă de finanțare și pentru material rulant, trenuri electrice și pe hidrogen. Am avut o discuție și cu industria […]. M-aș bucura să fim «early adopters», să avem această tehnologie. Asta ne-ar permite să folosim bani europeni și să atingem obiectivele globale europene în ceea ce privește emisiile de carbon”, a spus Drulă la conferința Zilele Feroviare care a avut loc pe 23 martie 2021.