Black Friday, un model de succes în vânzările online
Pentru americani în primul rând, dar și pentru europeni, Black Friday este o zi specială în care poți face achiziții importante la un preț mai mic decât în restul sezonului, iar pandemia de Covid-19 a transpus această frenezie a cumpărăturilor în mediul online.
Tot mai mulți consumatorii aleg să facă achiziții în acest mod pentru a evita aglomerațiile inutile sau timpul pierdut cu deplasarea la fiecare locație fizică a comercianților. Chiar dacă multe magazine au fost afectate serios de condițiile restrictive de funcționare impuse în aceste vremuri pentru a asigura siguranța sanitară a clienților, Black Friday a devenit special, în acest an, în magazinele virtuale. În această situație un mare avantaj îl constituie utilizarea cupoanelor și codurilor de reducere Promocodius, prin intermediul cărora poți obține reduceri semnificative la numeroase magazine online, precum voucher-România de la Douglas sau cod de reducere Vivantis de 50% la încălțămintea pentru femei.
Chiar dacă vremurile sunt într-o schimbare continuă, iar această instabilitate se reflectă și în mediul economic, un lucru este sigur: oamenii sunt dornici să facă cumpărături la prețuri mici, mai ales din mediul online. Acest lucru l-au înțeles și comercianții români care au făcut câteva modificări importante în conturarea Black Friday-lui cu specific românesc: au deschis sezonul reducerilor mult mai devreme și l-au extins pe parcursul întregii lumi de noiembrie. Astfel, potențialii clienți au avut timp suficient au timp suficient pentru a compara și alege cele mai bune produse pentru ei, iar firmele de curierat ce asigură transportul acestora nu au fost blocate de prea multe comenzi, într-un timp foarte scurt.
Aceste decizii de marketing au fost luate prin analizarea datelor statistice de Black Friday colectate pentru anul 2020 și care sunt sugestive pentru evoluția comerțului online prin comparație cu cel clasic:
- în anul analizat s-a înregistrat un record absolut pentru cumpărăturile online la nivel mondial: 100 de milioane de consumatori, o creștere semnificativă de 8% față de anul 2019;
- în ceea ce privește achizițiile clasice la magazinele fizice, numărul acestora a scăzut semnificativ la 58,7 milioane, o scădere de 37% față de anul 2019; introducerea restricțiilor de intrarea în mall-uri sau supermaketurilor doar cu certificat verde nu a făcut decât să contribuie și mai mult la această scădere.
Pe de altă parte trebuie observat că interesul pentru a face cumpărături online de Black Friday se observă încă din 2019, când nu exista pandemia de Covid, ceea ce demonstrează o evoluție firească spre digitalizarea acestui sector al vieții noastre. De exemplu, în weekend-ul de Black Friday 2019, 142,2 milioane de consumatori au făcut cumpărături online, în timp ce doar 124 de milioane au mers în magazinele fizice pentru a face aceste achiziții.
O tendință observabilă din 2020 și care s-a menținut și în anul 2021 a fost cel al cumpărăturile timpurii, datorită retailerilor care au lansat vânzările de Black Friday cu săptămâni mai devreme: Astfel, s-a demonstrat faptul că 52% dintre cumpărători au ales varianta achizițiilor timpurii chiar în momentul lansării campaniilor, iar dintre aceștia 38% au declarat că au făcut achiziții de sărbători chiar din luna noiembrie, profitând de reduceri.
Black Friday 2021 în România a fost un succes. Datele oferite de serviciul de plăți online PayU au arătat o creștere cu 78% a valorii totale a volumului de tranzacții electronice efectuate de cumpărători, iar valoarea medie a achizițiilor a fost de 647 lei. Cele mai bine vândute produse de Black Friday în România au fost : telefoanele mobile, televizoarele și sticle de whiskey.
Conform datelor oferite de cel mai mare magazin de vânzări online din România s-a înregistrat, în primele 10 minute de Black Friday, un procent de 95% de comenzi doar pentru aceste produse, ceea ce reprezintă un record absolut înregistrat. Tot în primele 10 minute de la startul campaniei a crescut exponențial ponderea plăților cu cardul care a ajuns la 86%. Plecând de la aceste date, Black Friday 2021 s-a dovedit a fi un succes, care a depășit cu siguranță cifrele promițătoare ale anilor anteriori, iar acest nu poate decât să ne bucure că ceva merge bine în economia românească.