Pandemia accelerează automatizarea: roboții înlocuiesc angajații din lumea financiară
Robotizarea și digitalizarea sunt fenomene din ce în ce mai prezente în viața de zi cu zi, în special în lumea financiară. Pandemia de coronavirus (COVID-19) și lockdown-ul impus de majoritatea guvernelor a generat o creștere impresionantă a numărului de interacțiuni între clienți și instituțiile financiare. Folosirea roboților a fost, potrivit Reuters, una dintre numeroasele schimbări rapide de tehnologie desfășurate în întreaga industrie în timpul crizei, spre deosebire de progresul lent înregistrat în ultimele două decenii în ceea ce privește îmbunătățirea tehnologiei pentru a face față concurenței în creștere a rivalilor fintech.
Creștere uriașă a cererilor adresate instituțiilor financiare
Atât numărul cererilor de amânare a plății ratelor, cât mai ales cele pentru acordarea de credite de consum a înregistrat o creștere uriașă pe tot parcursul anului. Acest fenomen se datorează pe de o parte măsurilor recomandate de autoritățile de reglementare din mai multe țări, care au permis sau au încurajat instituțiile financiare să acorde posibilitatea creditorilor de a amâna plata datoriilor scadente și pe de altă parte creșterii accentuate a cererii pentru împrumuturi față de sfârșitul anului 2020.
Reducerea obligațiilor creditului asupra debitorilor prin măsuri ca suspendarea pe o perioadă determinată a plății ratelor precum și dorința de a atrage noi clienți au făcut ca în special microcreditele să devină o opțiune din ce în ce mai atractivă și, prin urmare, volumul creditelor de consum să crească semnificativ.
Сonform FoxyCredit (un site care se ocupă cu analiza condițiilor de creditare din diverse țări), se pare că românii au accesat sume record pentru credite, în special pentru piața imobiliară. Astfel, în luna octombrie, s-au împrumutat peste 14.6% mai mulți bani decât în aceeași lună din 2020. În România, situația condițiilor de creditare poate fi verificată aici.
Suma totală a împrumuturilor a crescut, în schimb, în Rusia, unde s-a înregistrat un record de credite până la salariu, cu 2.35 milioane de credite acordate în 2021. În Franța, s-a observat o creștere subtilă de 4.1% în creditele de consum acordate din luna iulie, față de aceeași lună din anul trecut.
În alte țări europene precum Ucraina sau Bulgaria creșterea numărului de cereri de împrumut a fost mai scăzută, însă chiar și în aceste condiții personalul trebuie să facă față unui volum de muncă mult mai mare.
Roboții o soluție rapidă, ieftină și extrem de eficientă
În ultimii ani, digitalizarea și introducerea unor noi tehnologii au devenit obiective strategice pentru majoritatea instituțiilor financiare. Acest proces a fost însă accelerat în timpul crizei COVID-19, în ciuda faptului că, la nivel global, anul acesta băncile trebuie să reducă cheltuielile pentru soluții de securitate IT, pentru prima dată din 2009, conform unui studiu realizat de compania International Data Corporation (IDC), furnizor global de informații de piață, servicii de consiliere și evenimente pentru piețele tehnologiei informației.
Declarațiile unor reprezentanți ai principalelor structuri bancare europene, înregistrate de IDC, confirmă abordarea conform căreia roboții sunt o soluție mult mai eficientă și mai puțin costisitoare pentru a face față unui volum din ce în ce mai crescut de muncă precum și realizarea cât mai rapidă a tranziției către modelul de banking digital.
Spre exemplu, Simon McNamara, director administrativ la NatWest, una dintre cele mai mari bănci din Marea Britanie, care a acordat împrumuturi de peste 13 miliarde de lire (16,90 miliarde de dolari), a declarat că folosirea roboților a permis procesarea unui volum mult mai mare de solicitări și implicit respectarea termenelor, iar Mike Dargan, Director of Global Technology al gigantului bancar elvețian UBS Bank a prezentat un raport, conform căruia automatizarea realizată prin dezvoltarea a șase roboți independenți în doar trei zile a contribuit semnificativ la procesarea unui număr foarte mare de cereri de împrumut înregistrate în această perioadă de criză.
Deoarece tehnologiile moderne de automatizare nu presupun doar utilizarea roboților pentru verificarea diverselor date ale solicitanților sau procesarea cererilor de împrumut, specialiștii IT au identificat și alte domenii principale care urmează a fi dezvoltate în viitorul apropiat, precum mutarea informațiilor criptate în cloud pentru a facilita accesul angajaților la diverse forme de muncă la distanță, stabilitatea software-urilor, asigurarea securității cibernetice, a continuității afacerii sau protecția împotriva atacurilor online direcționate.